woensdag 2 mei 2012

Beginnen met fitness

Beginnen met fitnessen is één van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb. Alle begin is moeilijk, maar daarom ben ik er om je te helpen.

Verzamel kennis
Het allerbelangrijkste wat ik je kan aanraden is om heel veel kennis te verzamelen. Er is zo ontzettend veel te lezen over fitness en het is echt belangrijk dat je weet wat je doet. Lees over (sport)voeding, verschillende oefeningen en over verschillende trainingsmethoden. Als je daar geen zin of tijd voor hebt, moet je minimaal weten hoe je je oefeningen uit moet voeren. Als je oefeningen slecht uitvoert, train je je spieren niet optimaal. In het ergste geval kun je zelfs blessures oplopen.
Als je geen zin hebt om zoveel over sporten te lezen, ga dan naar de sportschool en laat je daar adviseren. Volg een paar lessen een professional trainer of doe mee aan groepslessen. Je zult dan vanzelf leren hoe je bepaalde oefeningen uit moet voeren. Als je geen geld hebt voor de sportschool, kijk dan eens op youtube. Daar staan honderden filmpjes van mensen die precies uitleggen hoe je bepaalde oefeningen moet doen.

Enkele nuttige links:

Guy Droog - informatie over voeding, fitness & lifestyle 
GAIN Fitness - Stel je eigen trainingsschema samen
Het regent geluk - krachttraining voor vrouwen


Bepaal je doel
Dit is een tip die ik eigenlijk altijd geef, maar ik ben ervan overtuigd dat het echt belangrijk is om te weten wat je wilt bereiken voordat je iets gaat doen. Als je geen doel hebt, hoe weet je dan wat je moet doen?
Dus, bepaal je doel: wil je afvallen? Wil je een betere conditie? Wil je meer spieren? Wil je meer energie? Ik zal je alvast een ding verklappen: je zult automatisch een combinatie van deze doelen krijgen. Door te gaan fitnessen, krijg je meer energie en ga je beter in je vel zitten. Je krijgt meer spieren, komt strakker in je vel te zitten en waarschijnlijk zul je ook nog wat afvallen. Yay!

Doe wat je leuk vind
Sporten is geen straf. Sporten is juist leuk! Zorg dat je iets vindt waar je plezier aan beleeft, dan hou je het ook langer vol. Bij veel sportscholen heb je een uitgebreid assortiment aan groepslessen en het is echt de moeite waard om ze gewoon allemaal te testen. Ook youtube staat vol met workouts die allemaal totaal verschillend zijn. Probeer ze gewoon en je zult vanzelf iets vinden wat je leuk vindt!
Er zijn zoveel opties, dat er altijd wel iets tussen zit wat jij ook leuk vindt!

Blijf gemotiveerd
Need I say more? Zonder motivatie zul je 't niet lang volhouden.
Lees hier mijn post met tips om gemotiveerd te blijven.

Wees geduldig
Verwacht niet dat je van één dag fitnessen ineens een super fit lichaam of een super goede conditie hebt gekregen. Zoiets kost tijd. Waarschijnlijk zul je ook niet in één keer alle oefeningen goed kunnen doen. Sommige oefeningen zullen je te veel moeite kosten. Dat is echt niet erg! Zo heb je juist iets om naar toe te werken. Als je alles al zou kunnen zonder moeite, waarom zou je het dan nog doen? Ik ben ongeveer een jaar aan het fitnessen en er is nog steeds zoveel wat ik niet kan. Maar gelukkig is er ook al een heleboel wat ik nu wel kan en een jaar geleden niet.

Doe het rustig aan
Je hoeft niet gelijk elke dag te gaan sporten. Begin rustig! Ga eerst een of twee keer per week sporten en bouw dat dan langzaam op. Als je ineens heel erg veel gaat sporten, heb je een vergrote kans op blessures. Laat je lichaam eerst rustig wennen aan al die extra beweging.


Pas je voedingspatroon aan
Goede voeding kan je enorm helpen bij je training. Zorg dat je voor je voor je training een lichte maaltijd nuttigt, zodat je genoeg energie hebt om te sporten. Zorg ook dat je na je training een lichte maaltijd neemt, zodat je spieren kunnen herstellen. Het is na het sporten vooral belangrijk om wat extra eiwitten binnen te krijgen (neem bijvoorbeeld een bakje kwark of een gekookt eitje).

Plan je workouts
If you plan to fail, you fail to plan. Oftewel: zonder plannen kom je er niet. Maak tijd om te gaan sporten. Het maakt niet uit of je 's ochtends, 's middags of 's avonds sport zolang je maar sport. Elke dag sporten hoeft niet, maar probeer wel minstens twee keer per week te gaan. Spreek vaste dagen af dat je sport, dan is het makkelijker om vol te houden. Na een aantal weken zul je merken dat het routine wordt. Ik kan me écht niet meer voorstellen hoe het is om niet te sporten. Na een aantal dagen begint het gewoon te kriebelen en 'moet' ik echt weer sporten. Het klinkt misschien onwaarschijnlijk dat dat bij jou ook zal gebeuren, maar geloof me, als je echt consequent een aantal keer per week gaat sporten, zul je dat na een aantal maanden ook hebben.

Het belangrijkste is dat je je eigen weg blijft volgen. Doe niet wat andere mensen doen, doe wat jij wilt doen. Je zult fouten maken, maar daar leer je van. Gaandeweg zul je ontdekken wat wel en niet bij je past. Neem de tijd om te ontdekken wie jij bent en wat je wilt. Dit geldt zowel voor fitness als voor een heleboel andere aspecten in je leven. Het gaat om de reis, niet om de eindbestemming!

4 opmerkingen:

  1. Ooooh heel erg bedankt voor die website van gain fitness, superhandig!

    Weet jij misschien/zou jij misschien een blogje willen schrijven over hoe vaak je cardio en krachttraining moet doen? Moet je meer krachttraining dan cardio doen? Ik weet het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal mijn best gaan doen voor een blogje, maar het ligt er inderdaad maar net aan wat je wilt bereiken.

      Verwijderen
  2. Goed stuk!
    Het blijft voor mij overigens wel elke keer opnieuw lastig me ertoe te zetten.

    @ Laura, het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tip 'doe wat je leuk vindt' is zo waar. Als je een sport beoefent waar je van geniet, voelt het niet als een moeten, maar als een beloning.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.