donderdag 10 mei 2012

Boek: When food is Love

Alweer een boekreview! Ik hoop niet dat jullie deze ondertussen al zat worden, want ik heb er nog wel een paar op de planning staan. De laatste tijd ben ik namelijk een redelijke boeken-nerd geworden.

Vandaag wil ik jullie over het boek 'When food is Love' van Geneen Roth vertellen. Ik heb al eerder over Geneen's boeken geschreven, maar helaas heb ik die post verwijderd omdat ik de post te persoonlijk vond. (Op zich best jammer als ik er nu over na denk, want het boek 'Women food and God' van Geneen verdient zeker een plekje op mijn blog).

Laat ik alvast beginnen met te zeggen: dit boek is fantastisch! Ik heb het twee weken geleden ontvangen, ik had het binnen een week uitgelezen en ik ben direct daarna begonnen met het te herlezen.

Geneen Roth heeft zelf een enorme strijd gevoerd met eten. Ze heeft zowel ernstig over- als ondergewicht gehad en ze had een enorm slecht zelfbeeld. Op een dag besloot ze om radicaal te stoppen met diëten en alleen nog maar te eten waar ze echt naar hunkerde. Dit was het begin van een spirituele ontdekkingreis waarin ze ontdekte dat onder haar eetprobleem veel diepere problemen lagen. Haar boeken staan vol met haar ontdekkingen, brieven van haar cliënten en wijze woorden.

Hoewel 'When food is Love' in 1992 geschreven is, zijn de onderwerpen nog steeds akelig toepasselijk in 2012 (zeker voor mij, in ieder geval). In een aantal hoofdstukken legt Geneen uit waarom mensen diëten en emotioneel eten vaak als vervanging voor intimiteit gebruiken.  Op een liefdevolle manier legt Geneen uit waarom dit gedrag volkomen logisch is. Gelukkig vertelt ze ook op welke manier je dit gedrag kan veranderen. Ik kan niet precies uitleggen wat er met mij is gebeurd sinds ik dit boek heb gelezen, maar het voelt als een soort diepe rust. Ik snap ineens zoveel beter waarom ik dingen doe en door dat begrip ben ik veel beter in staat om mijn gedrag aan te passen.

Oprah beschrijft dit boek als 'life changing' en daar ben ik het zeker mee eens!

Quotes:
''Most of us become so adept at denying or minimizing our pain that we believe our problems about food are only problems about food. We believe that our relationship to food and our bodies is the only area of our lives that we are in constant pain about, so once we have it solved, everything else will run smoothly.''

''The hard part isn't getting there, it's staying there. Which is the reason that we do all we can to prolong the proces of getting there. We don't want to be there. [We want to get thin, not be thin.]''

''When I allow myself to be thin, I told myself, it will be symbolic of my willingness to receive pleasure; being thin will be my statement to myself and the world that after so many years, I finally believe I am worthy of love. I was wrong.
Begin thin did what being thin can do: it helped me feel lighter and more attractive. It did not heal the underlying suffering and repressed anguish of childhood. And it never will.''

''Feelings do not go away just because they have no relevance to our present situations.''   

Wel lezen: 
- Als je eetproblemen hebt
- Als je jezelf beter wilt leren kennen
- Als je het moeilijk vindt om intimiteit toe te laten

- Als je Women, Food and God een goed boek vond
- Als je altijd op dieet bent
- Als je denkt dat alle problemen in je leven veroorzaakt worden omdat jij niet dun genoeg bent

Niet lezen:
- Als je geen Engels kan (want het boek is volgens mij nog niet in het Nederlands vertaald)
- Als je geen problemen met eten hebt (gehad)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.