woensdag 30 mei 2012

De kleine dingen maken het verschil

Kleine dingen kunnen onbelangrijk lijken. Wat maakt het nu uit of je nog een extra glas water drinkt? Wat maakt het nu uit of je vijf minuten te laat bent? Wat maakt het nu uit of je de afwas laat staan tot morgen?

Hoewel die kleine dingen op zich niet veel uitmaken, maken veel kleine dingen toch wel veel uit. Als je iets wilt veranderen, zul je met kleine dingen moeten beginnen. Ik heb ooit gehoord dat je elke dag voor 95% dezelfde gedachten hebt. Over die 95% van je gedachten heb je weinig invloed. Toch heb je wél invloed op die andere 5%. Feitelijk kun je dus dagelijks 5% van je leven veranderen. Als je elke dag een klein beetje veranderd, zul je na een paar weken enorm veranderd zijn zonder dat je het zelf doorhebt.

Kleine dingen kosten niet heel veel moeite, maar zijn toch wel de moeite waard. Als je kleine dingen net zo lang blijft herhalen, zullen ze op de lange termijn gewoontes worden. In het begin zal het je misschien moeite kosten om dat extra glas water te drinken of om vaker de fiets te laten staan. Na een paar weken zul je er niet eens meer over na denken. Zodra deze dingen een gewoonte voor je zijn geworden, kun je je gaan bezighouden met dingen die je meer moeite kosten. Stapje voor stapje kom je dichter bij je doel!

 If you can do the difficult today, you can do the impossible tomorrow.

Eén kleine verandering kan je leven enorm beïnvloeden. Op een dag besloot ik om in plaats van mijn standaard boterhammen een salade mee naar school te nemen. Tegenwoordig sjouw ik overal een bak salade met me mee. Ik moet er niet aan denken om met brood te lunchen, want ik voel me zoveel beter nu ik zoveel groente eet. 

Alles wat je doet om jezelf een gelukkiger te maken, is winst. Ook al heb je een enorme rotdag, doe één klein dingetje wat je gelukkig maakt. Al lach je maar één keer, het is altijd beter dan helemaal niet lachen.


4 opmerkingen:

  1. Je laat me altijd zo over dingen nadenken! Super stukje dit weer.
    En ik kan me er erg in vinden, al is het toch soms zo moeilijk om die kleine dingen te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi stukje! Ik ben het helemaal met je eens kleine dingen kunnen een heel groot verschil maken.

    Zelf heb ik er een gewoonte van gemaakt om te lachen als ik iemand antwoord geef. Ik woonde namelijk in het buitenland en verstond de taal een beetje maar kwam zelf niet verder dan ja en nee. Als je dan ja of nee zegt met een glimlach maakt dat een groot verschil heb ik gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal mee eens ^^ het maakt ook al zoveel verschil om bijvoorbeeld gewoon 's ochtends je bed op te maken, dat kijkt echt de hele dag prettiger. Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat in een onderzoek is aangetoond dat mensen gelukkiger zijn als ze hun bed opgemaakt hebben. Volgens mij komt dat ook omdat je dan bewust de tijd neemt om je omgeving netjes en fijn opgeruimd te houden.

    O, en kun je mijn vriendje dat van die 5 minuten te laat uitleggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.