donderdag 24 mei 2012

Effecten van voeding: Super Size Me

De effecten van voeding om je lichaam zijn ENORM. Ik geloof dat voedsel een van de meest ondergewaardeerde medicijnen is. Ik geloof ook dat fastfood en geraffineerde suiker de meest onderschatte drugs zijn.

Tegenwoordig zijn fastfood restaurants overal. In de derde wereld, op het vliegveld, in het winkelcentrum, op treinstations. In de grote steden is op elke hoek wel een fastfood restaurant te vinden.

Nu weten we natuurlijk dat fastfood niet gezond is. Het bevat veel verzadigde vetten, veel calorieën en als je er te veel van eet word je dik. Hoewel we het allemaal weten, zijn er maar weinig mensen die nooit bij een fastfood restaurant eten. Fastfood is goedkoop, het smaakt lekker en het is vertrouwd. Als jij in India bent en je hebt enorme honger, ga je dan naar een onbekend restaurantje waar je de menukaart niet kan lezen of kies je voor de grote gele M? 

Toch weten maar weinig mensen van de gevaren van fastfood. Dat klinkt misschien overdreven, maar fastfood is echt gevaarlijk! Heb je ooit de documentaire Super Size Me gezien? (Zo niet: Klik). Ik heb deze documentaire vandaag gezien en het was voor mij echt schokkend. Natuurlijk weet je dat het ongezond is, maar dat je van één maand fastfood eten direct zoveel lichamelijke klachten kan krijgen is voor mij echt onbegrijpelijk.

Daarnaast is fastfood verslavend. Hoewel dit nog niet echt officieel bevestigd is, geloof ik hier wel in. Er zijn onderzoeken geweest waarin aangetoond is dat bij het eten suiker of vet voedsel er dezelfde soort stoffen vrijkomen als bij drugsgebruik. De documentaire maker van Super Size Me Morgan Spurlock vertelde dat hij hoofdpijn kreeg als hij geen fastfood at. Hij voelde zich depressief als hij niet at. Zodra hij begon te eten, werd hij weer blij.

Nu is het natuurlijk erg nadelig voor fastfood restaurants als iedereen dit te weten komt, dus zullen fastfood restaurant er alles om doen om ervoor te zorgen dat hun producten gezond lijken. Toch bevatten sommige salades bij McDonalds meer vet en suiker dan een Big Mac. Tsja, en dan denk je dat je gezond bezig bent.

Er is ook veel kritiek gekomen op de film van Spurlock. Zo zijn er verschillende mensen die hebben aangetoond dat je met een dieet van drie maaltijden per dag bij McDonalds wel degelijk af kan vallen of op gewicht kan blijven. Natuurlijk, Spurlock at zo'n 5000 kcal per dag, dan is het logisch dat je aankomt. Toch denk ik dat de lichamelijke schade veel minder zou zijn als hij 5000 kcal aan gezonde voeding had binnen gekregen.

Als je de documentaire nog niet gezien hebt, zou ik deze zeker aanraden. Het is misschien niet het meest wetenschappelijk correcte experiment (hoewel Spurlock wel de hulp heeft ingeschakeld van drie doktoren, een fysiotherapeut en een diëtiste), toch is het de moeite waard om te bekijken.

Op dit moment ben ik Spurlocks boek 'Vet, Vetter, Vetst' aan het lezen en zodra ik die uit heb, zal ik zeker nog meer aandacht aan dit onderwerp besteden!

7 opmerkingen:

  1. Goed stuk! Ik wou dat de superpowers van de megafastfoodketens wat kleiner werd. Ik zou het namelijk wel prima vinden als er 'world domination' was van de bagels & beans of iets soortgelijks met gezond en lekker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik heb hem ook gezien al een hele tijd terug en ik schrok ook echt niet normaal!

    Groetjes
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb 'm nog niet gezien, maar dat wil ik nog wel graag doen! Ik ben heel benieuwd. Overigens lijkt het me ontzettend moeilijk om 5000 calorieën uit gezonde voeding te halen (heel veel noten eten is de enige oplossing? Of heeeeeeel veel volkorenbrood?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad nog een hele klus om 5000 kcal uit gezonde voeding te halen maar het is wel mogelijk. Met veel noten, fruitsmooties met bananen en mango's, volkoren pasta, rijst, volkoren boterhammen en avocado's zou het wel moeten lukken. Toch zal het 'gezonde' aspect er dan wel vanaf gaan, want gezond wordt ook vooral bepaald door de hoeveelheid.

      Verwijderen
  4. Super size me zat in mijn wiskunde examen gisteren! Hahaha [a]

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.