vrijdag 11 mei 2012

Hoe vaak krachttraining of cardio

Lauradenkt:
''Weet jij misschien/zou jij misschien een blogje willen schrijven over hoe vaak je cardio en krachttraining moet doen? Moet je meer krachttraining dan cardio doen? Ik weet het niet!''


Deze vraag is niet met één antwoord te beantwoorden. Hoeveel cardio en krachttraining je doet, hangt absoluut af van het doel wat je wilt bereiken.
Cardio is vooral geschikt voor je conditie, je uithoudingsvermogen en vetverbranding. Krachttraining is vooral geschikt om spieren te kweken, 'strakker' te worden, vet te verbranden en je metabolisme te verhogen. Allebei hebben voordelen, dus het is aan te raden om ze allebei te doen.

Fitnessen heeft niet echt 'regels', het is vooral ontdekken wat je zelf fijn vindt. Daarnaast zijn er ook veel oefeningen die cardio en kracht combineren (zoals de burpee), dus het kan soms ook nog best moeilijk zijn om te zeggen of je nu cardio doet of kracht. Toch heb ik wel een aantal tips die je kunnen helpen bij bepalen hoeveel cardio of krachttraining je moet doen:

-Krachttraining maakt je niet 'mannelijk' of te gespierd (tenzij je 7 dagen per week 5 uur per dag traint en ook nog aan de steroïden gaat). Krachttraining is uitermate geschikt voor vrouwen! Waarom denk je dat vrouwelijke bodybuilders zoveel moeten trainen? Dat is echt niet omdat je van 1 x per week krachttrainen ineens super gespierd wordt.


- Hoewel cardio geschikt is voor vetverbranding, is het af te raden om uren op de crosstrainer of hometrainer te blijven. Als je te veel cardio doet, gaat je lichaam spieren afbreken om er energie uit te halen. Dit verklaart voor een deel de verschillen in lichaamsbouw tussen een marathonloper en een sprinter (*klik*).

- Hoe intensiever de cardio, hoe beter. Hight Intensity Interval Training is bijvoorbeeld een hele goede manier om je conditie te verbeteren en om vet te verbranden. HIIT betekent dat je werkt met korte maar zeer intensieve periodes en dan een korte periode rust (bijvoorbeeld 50 sec sprinten, 10 sec rust en dat dan 10 keer).


- De geschikte hoeveelheid om te sporten, hangt af van je lichaamsconditie. Als je niet zo fit bent en net begint met fitnessen, doe het dan rustig aan. Als je lichaam niet gewend is aan (veel) beweging, zal het zich snel moeten aanpassen om dat bij te houden. Hierdoor zul je toch resultaten krijgen, ook al sport je niet zoveel als andere mensen. Naarmate je meer gaat sporten, zul je meer (of intensiever) moeten sporten om meer resultaten te krijgen.

- Wissel af! Je lichaam went aan de training. Probeer minstens 1 keer per maand je trainingsschema helemaal om te gooien. Het is zelfs nog beter om gewoon elke week wat anders proberen te doen. Dit houdt het voor jezelf ook leuk, want je doet steeds nieuwe dingen.

- Rust is net zo belangrijk als sporten. Tijdens rust kan je lichaam herstellen. Te weinig rust nemen zorgt ervoor dat je spieren niet goed kunnen herstellen. Zeker bij krachttraining is het belangrijk dat je nooit twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep traint. Als je je hele lichaam hebt getraind, kun je de dag daarna het beste een rustdag nemen.

Als je resultaten wilt, zul je minstens twee (maar het liefst drie of vier) keer per week een uur moeten sporten. Met sporten bedoel ik dan wel echt het type sport waarvan je goed gaat zweten. Daarnaast is het belangrijk om elke dag actief te zijn, door bijvoorbeeld te wandelen of fietsen. Ik denk trouwens dat een balans van 50% cardio en 50% krachttraining een goede balans is, maar het is maar net wat je zelf fijn vindt.

Ik fiets elke dag zo'n 50 minuten, ik sport 3 à 4 keer in de week en ik doe ongeveer dagelijks 10 à 15 minuten stretching en lichaamsgewicht oefeningen (zoals push ups, squats, side plank, plank etc.)

Ik vind het heel erg leuk om vragen te beantwoorden, dus stel ze vooral via de comments. 

6 opmerkingen:

  1. Super leuke post!!! ik moet ook maar weer eens gaan sporten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind dit een fijn blogje om te lezen. Doet weer wat met mijn motivatie voor het sporten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik volleybal op regiodivisie niveau drie keer in de week (2 uur). Strax moet ik weer het strand op om te beachvolleyballen en wil ik een iets gespierdere buik dan ik al heb. Hoeveel raad je aan om dan krachttraining erbij te doen, 1x per week genoeg als je daarnaast nog 3x volleybalt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook geen professioneel trainer, dus trek je vooral niet te veel aan van mijn advies. 1 keer per week krachttraining zal wel effect hebben, maar hoe meer je train, hoe meer effect je zult zien. Het hangt vooral af van hoeveel moeite jij bereid bent om te doen.Daarnaast is het ook belangrijk wat je eet, hoe veel je slaapt etc.

      Verwijderen
  5. Super artikel beantwoord veel vragen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.