maandag 18 juni 2012

Als je er maar in gelooft

bron
Hoe kan het dan pillen zonder werkzame stoffen toch een effect hebben? Ik vind het placebo effect een bijzonder interessant verschijnsel. Kennelijk kunnen mensen beter worden als ze er zelf maar in geloven. Hoewel ik niet geloof dat je alle ziektes kunt genezen als je er zelf maar in gelooft, denk ik wel geloven in genezen belangrijk is voor de genezing. Een onderzoek (waarvan ik helaas geen bron heb) heeft aangetoond dat mensen die in hun behandeling geloven een betere overlevingskans hebben. Bij dezelfde behandelmethode genazen de patiënten die in deze behandelmethode geloofden eerder dan de patiënten die dat niet deden. Als je ergens in gelooft, is de kans groter dat het ook daadwerkelijk gebeurt.

Dit geldt dus ook voor niet geloven. Als je niet in je behandeling gelooft, werkt het niet of veel minder. Vroeger als ik hoofdpijn had, geloofde ik totaal niet dat een paracetamol dat op kan lossen. Als mijn moeder genoeg had van mijn gezeur over hoofdpijn, nam ik - terwijl ik riep dat het toch niet zou werken - een paracetamol in. Resultaat? Mijn hoofdpijn ging niet weg. Pas als ik stopte eraan te denken, ging het weg. Zolang bleef ik herhalen dat ik zo'n hoofdpijn had, bleef ik hoofdpijn houden.

Dit voorbeeld is niet het enige. Ik heb tijdenlang gelooft dat ik nooit van bepaalde klachten af zou komen. Ik dacht dat dat gewoon bij mij hoorde. Toch bleef ik talloze behandelingen proberen, zonder veel resultaat.
Zolang je blijft gelooft dat je iets niet kan, zul je het ook niet kunnen. Zodra je in jezelf in jezelf gaat geloven, wordt de kans ineens veel groter dat je iets wel kunt. Natuurlijk heb je dan niet ineens de garantie dat het je gaat lukken, maar het in jezelf geloven is wel al een heel goed begin.

Het placebo effect bevestigd voor mij de kracht van gedachtes.

Het is absoluut niet de bedoeling om met dit stuk mensen te kwetsen. Ik wil absoluut niet beweren dat sterven aan ziekte wordt veroorzaakt doordat de patiënt niet in zijn eigen genezing geloofde. Bij het overwinnen van een ziekte spelen veel meer factoren een rol dan het geloven in de eigen genezing.

3 opmerkingen:

  1. Ik denk inderdaad ook dat geloof een hele grote invloed heeft. Je gedachten bepalen meer dan je in eerste instantie denkt. Dit zie je niet alleen bij ziekte, maar ook bij hele andere dingen. Bijv. bij dingen niet kunnen. Als je iets moet doen en van te voren roept dat je het niet kan zal het je ook niet lukken. Als je er in geloofd dat je het wel kan en hier ook echt je best voor doet dan heb je veel meer kans dat het ook echt slaagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh je gedachten kunnen zoveel doen waar je lichaam niet bij kan. DAt geloof ik zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat effect ook zo fascinerend. Ik denk ook dat er heel veel meer factoren spelen bij een genezingsproces dan je medicijnen/behandeling. Ik bedoel, als je je dokter niet aardig vindt, geloof je hem dan wel of niet sneller? Maakt het uit of het een man of een vrouw is, hoe vaak er een verpleegkundige komt kijken hoe het gaat, hoeveel bezoek en kaartjes je krijgt? Hopelijk doen ze daar nog onderzoek naar, of hebben ze het al gedaan natuurlijk. Als ze hier al onderzoeken naar gedaan hebben en iemand weet het, laat het me dan weten :P

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.