maandag 4 juni 2012

Boek: de alchemist

Een tijdje terug las ik 'de alchemist' van Paulo Coelho, een boek wat grote indruk op mij heeft gemaakt.
Paulo Coelho is een Braziliaanse schrijver die met De alchemist heeft hij internationale bekendheid verworven.

Waar gaat het over?
Het verhaal gaat over de jonge schaapherder Santiago die twee nachten achter elkaar dromen krijgt over een schat bij de piramides in Egypte. Op aansporing van een oude man verkoopt hij zijn kudde en gaat hij op reis om de schat te zoeken. In Egypte ontmoet hij een alchemist (een wijze oude man die metaal in goud kan veranderen) die hem helpt om de schat te vinden.

Het is een simpel geschreven verhaal, maar er zit een enorm diepe boodschap in. Ook komen er enorm veel mooie citaten in voor.

De alchemist spoort je aan om je geluk in eigen handen te nemen, naar je hart te luisteren en je eigen legende te gaan leven. Het is een enorm mooi boek dat de manier waarop je tegen het leven aankijkt zeker zal veranderen.

Mooie quotes
'' 'Waarom moet ik naar mijn hart luisteren?' 'Omdat je het nooit stil zal kunnen houden. En zelfs al doe je net alsof je niet hoort wat het zegt, het zit toch in je borst en blijft maar herhalen wat het denkt over het leven en de wereld.' ''

''Waar je schat ligt, daar zal ook je hart zijn; om de schat te vinden moet je de tekens volgen. God heeft de weg die ieder mens moet gaan beschreven; het is alleen maar een kwestie van lezen wat hij voor jou geschreven heeft. Vergeet niet dat alles één is. Vergeet de taal der tekens niet. En vergeet vooral niet tot het einde van je eigen legende te gaan.''
 
''De angst om te lijden is erger dan het lijden zelf, en geen hart heeft ooit geleden wanneer het op zoek ging naar zijn dromen.''

Wel lezen
- Als je veel levensvragen hebt
- Als je van symbolische verhalen/sprookjes houdt
- Als je van mooie quotes houdt 

Niet lezen
- Als je niet verhalen houdt
- Als je geen behoefte hebt aan levensinzichten 

Heb jij de alchemist al gelezen? 

5 opmerkingen:

  1. Die laatste zin die je quoteert, vind ik zo mooi: "‘Mijn hart is bang om te lijden,’ zei de jongen tegen de alchemist, op een avond dat ze naar de maanloze hemel zaten te kijken.
    ‘Zeg het dan dat angst om te lijden erger is dan het lijden zelf. En dat geen enkel hart ooit geleden heeft wanneer het op zoek was naar zijn dromen, want ieder moment van een zoektocht is een moment van ontmoeting met God en de eeuwigheid.’"
    Het is een van mijn favoriete boeken. Als je meer van hem wil lezen kan ik je zeker 'Veronika besluit te sterven' aanraden, 'De beschermengel' is wat vager. Aleph schijnt ook heel goed te zijn, maar die heb ik helaas nog niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond 'veronika besluit te sterven' ook erg mooi. 'de zahir' heb ik deels gelezen, maar die kon me niet zo boeien. Aleph wil ik ook nog graag een keer lezen.

      Verwijderen
  2. Prachtig boek. :) Veronica decides to die, Brida en elf minuten vond ik ook heel mooi. Aleph heb ik net gekocht, maar nog niet aan toe gekomen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit boek is echt een van mijn alltime favorites :) eigenlijk is alles wat ik van hem gelezen heb de moeite waard. Naast deze is Brida mijn favoriet. Aangezien iedereen die aanraadt ga ik binnenkort 'Veronika besluit te sterven' ook maar eens lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een fijn boek.
    Misschien een keertje van de bieb lenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.