woensdag 20 juni 2012

Dankbaar zijn

Bron
Dankbaar zijn is nuttig. Hoewel dat in eerste instantie misschien niet zo lijkt, is het nuttig om dankbaar te zijn.

Ten eerste lokt dankbaar zijn meer goede dingen uit. Als ik mijn moeder bedank voor iets wat ze heeft gedaan, zal ze het nog een keer voor me doen. Als ik haar niet bedank voor iets wat ze heeft gedaan, dan wil ze dat niet nog een keer doen. Dat is eigenlijk ook best logisch. Het is niet leuk om moeite voor iemand te doen die jou als vanzelfsprekend beschouwt. Als iemand mij niet bedankt als ik hem ergens mee help, voel ik me net gestimuleerd om diegene een volgende keer weer te helpen.

Ik denk persoonlijk dat het Universum* ook zo werkt. Als jij dankbaar bent naar alles wat het Universum jou geeft, dan zal het Universum je nog meer geven. Als jij alles wat je krijgt als vanzelfsprekend beschouwt, zal het Universum jou niet langer de dingen geven die je wilt.

Ten tweede helpt dankbaarheid om in een positieve sfeer te blijven. Wanneer je je focust op alle goede dingen in je leven, heb je veel minder tijd om je te focussen op alle minder goede dingen in je leven. Positiviteit werkt als een kettingreactie: positiviteit lokt meer positiviteit uit. Je leven hoeft niet per se beter te zijn als je positief denkt, maar doordat je meer op de goede dingen focust líjkt het vooral beter (en dat is ook al heel wat!)

*of God, Allah of elke andere vorm van een god waar je in gelooft

Wat zou je doen als je vandaag wakker zou worden met alle dingen waar je gister dankbaar voor bent geweest?

6 opmerkingen:

  1. Ik had het zelf niet beter kunnen voorwoorden! Positiviteit is the key. Sinds ik dat jaren geleden ontdekte en sindsdien heel optimistisch in het leven staat geeft me dat zoveel meer geluk. Het werkt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedere dag in een notitieboekje opschrijven waar je dankbaar voor bent die dag. Dat is leuk om te doen en maakt je bewust dat er iedere dag wel iets is waar je dankbaar voor kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ten eerste: eens! Ten tweede: je laatste zin heeft een dubbele lading. Als je ergens voor bedankt betekent dat ook vaak dat je iets niet wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Je had inderdaad gelijk. Ik heb het even aangepast.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.