vrijdag 8 juni 2012

Vegetariër zijn: is dat nou echt nuttig?

Wat maakt het nou uit als ik geen vlees meer eet? Een persoon kan toch niet het verschil het maken!
Het is een opmerking die ik vaak te horen krijg. Toch is dat niet waar!

Dierenlevens sparen
De meest voor de hand liggende reden is dat je direct dierenlevens spaart. Voor elke Nederlander is er per jaar 86 kg vlees beschikbaar. Hiervan wordt maar 39 kg werkelijk opgegeten (over voedsel verspilling gesproken!) (bron). De 800.000 vegetariërs in Nederland sparen het leven van 6 miljoen dieren per jaar. Dit zijn dus 7,5 dieren per vegetariër per jaar! In een heel mensenleven spaart een vegetariër het leven van 6 à 7 runderen, 45 varkens en honderden kippen. (bron)
Dit zijn alleen de dieren die je direct red, dan heb ik het nog niet eens over de dieren die andere mensen sparen omdat ze door jou geïnspireerd raken.

Bron


Je geeft een signaal af
Een veel gehoorde opmerking is 'dat de dieren in de supermarkt toch al dood zijn' en 'dat als ik het niet eet, het alleen maar wordt weggegooid'. De dieren in de supermarkt zijn inderdaad al dood en in eerste instantie zal het vlees wat niemand eet, worden weggegooid. Toch liggen die dode dieren daar omdat er vraag naar is. Als jij geen vlees koopt in de supermarkt, geef je een signaal af. Jij wilt minder vlees in de supermarkt!
Als jouw supermarkt constant de tien hamburger per week die jij normaal zou kopen, weg moet gooien omdat jij ze niet meer eet, zal een slimme supermarkt inkoper op een gegeven moment minder hamburgers inkopen. De eerste paar weken zal er inderdaad vlees weggegooid worden, maar uiteindelijk zal dat vlees niet meer gekocht worden.
Hetzelfde effect krijg je als je thuis/bij vrienden/op familiefeesten/in restaurants geen vlees eet. De eerste keer dat je de gehaktbal op je bord weigert op te eten, zal deze waarschijnlijk worden weggegooid (of opgegeten door je vleesliefhebbende ome Kees) maar de tweede (of de derde/vierde/vijfde) keer zullen de mensen om je heen er rekening mee houden dat jij geen vlees eet. Uiteindelijk wordt er dus wél minder vlees gekocht.

Een betere wereld begint bij jezelf
Het is een cliché, maar het is wel waar. Als je een betere wereld, moet je bij jezelf beginnen. Het enige waar jij echt invloed hebt, is je eigen gedrag. Als jij niets doet, zal er sowieso niets veranderen.
 
Je laat mensen nadenken
Het feit dat jij vegetariër bent, laat mensen nadenken over hun eigen eetgewoontes. Als ik met nieuwe mensen ergens ga eten, krijg ik bijna altijd vragen over vegetarisme. Mensen vinden vegetarisme 'eng' omdat ze het niet kennen, maar de meeste mensen willen er wel meer over weten.
Meestal willen mensen proeven wat ik eet en meestal vinden ze het echt heel lekker. Mijn ex was een enorme vleeseter, maar toch waren er een aantal vleesvervanger die hij (soms) liever at dan een stukje vlees. Tegenwoordig eet hij veel minder vlees dan tegenwoordig, mede omdat ik hem heb laten inzien dat je ook lekker kunt eten zonder vlees.
Een vriendin van mij had nog nooit vleesvervanger gegeten, totdat ze een keer bij mij kwam eten. Het idee van 'nepvlees' stond haar totaal niet aan ('waarom eet je nepvlees als het toch naar vlees smaakt?'*), maar uiteindelijk vond ze het wel lekker.
Vegetarisme is voor veel mensen onbekend, maar de meeste mensen staan er wel voor open. Ze hebben alleen een vegetariër nodig die ze daarbij kan helpen. Zelfs als ze uiteindelijk geen vegetariër worden, is het ook al winst als ze minder vlees gaan eten.


Too cute to eat, toch? bron
Jij hebt de macht over de restaurantkeuze
Waarom hebben steak huizen vaak een vegetarisch gerecht op de kaart staan? Om de vegetariërs (en daarmee de mensen met wie zij gaan eten) binnen te lokken. Als ik uit eten ga, ben ik meestal diegene die de doorslaggevende keuze maakt. Als ik in een restaurant een lekker vegetarisch gerecht kan vinden, gaan we daar eten. Als ik er in een restaurant alleen maar vleesgerechten zijn, ga ik daar niet eten. Oftewel: lok de vegetariër binnen met lekkere gerechten en de rest van de vleeseters zullen volgen. Restaurants zonder vegetarische gerechten lopen omzet mis. 

Het vegetarisme groeit
Toen mijn vader 40 jaar geleden in een restaurant ging eten waar je ook al vegetariër kon eten, was het vegetarische hoofdgerechte en boterham met kaas. Toen ik 9 jaar geleden vegetariër werd, kon je alleen nog maar droge nep hamburger bij Albert Heijn kopen. Tegenwoordig is er een apart schap voor vleesvervangers, wordt het makkelijker om in restaurants vegetarisch te eten (vegetariërs hebben de macht over de restaurantkeuze!) en wordt het steeds meer geaccepteerd om een (aantal) dag(en) per week geen vlees te eten.
Als het vegetarisme geen effect zou hebben, waarom zou het dan blijven groeien?

Conclusie: Vegetariërs hebben een invloed die je niet moet onderschatten! Ik ben er niet op uit om mensen te dwingen om vlees te eten, maar als mensen met het smoesje komen dat 'vegetariër zijn geen nut heeft' dan ben ik wel bereid dat te ontkrachten. Als vegetariër heb je meer invloed dat je denkt!

* Omdat nepvlees het dierenleed niet bevordert en beter voor mens en milieu is!

6 opmerkingen:

  1. Wat een goed stuk!! :D Dit is echt één van je beste stukken tot nu toe, en niet alleen omdat ik het er zo mee eens ben.

    Dat sterretje vind ik trouwens zo'n zeurpunt van mensen. Om maar even Safran Foer te quoten:
    “I can't count the times that upon telling someone I am vegetarian, he or she responded by pointing out an inconsistency in my lifestyle or trying to find a flaw in an argument I never made. (I have often felt that my vegetarianism matters more to such people than it does to me.)”

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zin ''I have often felt that my vegetarianism matters more to such people than it does to me'' zegt het inderdaad precies. Mensen kunnen zich zo druk maken om wat ik doe, terwijl ik me dan helemaal niet zo druk maken om wat zij doen.

      Verwijderen
  2. Dat het geen nut heeft hoor ik ook vaak, maar buiten dat het WEL zo is, doe je het hoe dan ook voor je eigen gevoel toch, of uit principe.
    Mijn vriend eet ook graag vlees maar is echt een boer 'wat hij kent dat eet hij niet', heel moeilijk, met alles, dus eens een hapje proeven van mij zal hij ook nooit doen, wat ik jammer vind, want ik moet iedere dag 2x koken omdat ik heel anders eet dan hij, het zou zo makkelijk zijn eens één dag in de week maar 1 gerecht te hoeven maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kook je iedere dag voor jou en hem? Miscshien kun je hem vragen eens voor jullie te koken? (na al die keren dat jij dat hebt gedaan?)

      Verwijderen
  3. Ik ben het helemaal met je eens, hoewel ik geen vegatariër ben. Ik ben het wel een tijdje geweest, maar omdat ik niet van noten hou, geen vis en kaas lust, kreeg ik ijzer tekort, en moest ik weer aan het vlees. Maar ik eet het nu wel een stuk minder ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.