zondag 29 juli 2012

10 manieren om je gelijk beter te voelen

Soms zit het allemaal net een beetje tegen, maar met deze 10 manieren zul je je gelijk weer beter voelen.


1. Drink een green smoothie of maak een lekkere salade
Als ik me rot voel, ben ik vaak ook slap en futloos. Gezond eten geeft je gelijk een energieboost, waardoor je de wereld weer een beetje beter aan kan.

2. Lees op givesmehope.com
Toen ik heb op een avond echt even niet meer zag zitten, heeft deze site me toch weer kracht gegeven. Er is zoveel moois in de wereld en het is enorm fijn om te lezen dat je zelfs met de ergste problemen niet bij de pakken neer hoeft te zitten.

3.Zing mee met je favoriete nummer
Om alvast in de stemming te komen:



Als je niet kunt zingen, helpt het ook heel goed om gewoon heel gek te gaan dansen. Zingen en dansen tegelijkertijd is ook nog een optie.

4. Schrijf het van je af!
Als je ergens mee zit, helpt het vaak enorm om het van je af te schrijven. Ben je boos op iemand? Schrijf diegene een brief om je hart te luchten. (Als je echt heel boos bent, is het misschien geen goed idee om die brief ook daadwerkelijk te verzenden!)
Als je niet van schrijven houdt, kun je er natuurlijk ook met iemand over gaan praten. Het lucht op om uit te spreken waar je mee zit.

5. Maak een dankbaarheidslijstje
Als je leert waarderen wat je wel hebt, maken de dingen die je niet hebt niet meer zo veel uit. Daarnaast is dankbaar zijn erg nuttig


6.Beweeg!
Door te sporten maakt je lichaam het 'gelukshormoon' endorfine aan waardoor je beter gaat voelen. Dit is de welbekende 'runners high' voor hardlopers.
Een andere manier om endorfine aan te maken is het eten van suiker, vetten, chilipepers en chocolade. Drugs zoals opium en heroïne veroorzaken een gelijksoortig effect als endorfine (maar ik denk dat je drugs beter links kan laten liggen en gewoon lekker kan gaan sporten).

Bron

7. Doe een dutje
Als je te weinig slaapt, kun je je moe en futloos gaan voelen. Een powernap van 20 minuten kan enorm helpen om je weer een stuk beter te voelen.

8. Ga de natuur in
De natuur ontspant. Maak een lekker wandeling door het bos, ga picknicken bij een mooi meer of ga hardlopen door de duinen. Als het regent of er is iets anders waardoor je niet naar buiten kunt, kun je ook foto's kijken van mooie natuur (zoals hier).

9. Vul de Jessica Mullen worksheets in
Door dit artikel ontdekte ik Jessica Mullen. Jessica is een 'life streamer', oftewel iemand die haar eigen leven vorm geeft door haar gedachtes. Het klinkt eigenlijk ingewikkelder dan het is, maar het komt erop neer dat Jessica zich heel erg bewust is van de invloed van haar gedachtes op haar leven en dat ze daar op een slimme manier gebruik van maakt. Ze heeft een paar hele leuke worksheets die je kunnen helpen om positief te blijven (of te worden). Gathering Momentum is mijn favoriet, alle andere worksheets kun je hier vinden.

10. Maak een anti-dip lijstje
Dit is eigenlijk een tip die je moet doen voordat je je down voelt. Maak een lijstje van alle dingen die jou opvrolijken. Als je dan een keer wat minder goed in je vel zit, kun je de dingen op jouw lijstje gaan doen. Ik heb je nu een heleboel ideeën gegeven om uit een dip te komen, maar waarschijnlijk weet je zelf het beste wat wel en niet werkt.

3 opmerkingen:

  1. Daarom ga ik zo voor een rondje hardlopen, hier in de uiterwaarden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tips! Ik ga inderdaad gewoon lekker een rondje wandelen, fietsen of hardlopen als ik me wat minder goed voel. Ik merk ook dat ik al helemaal opvrolijk van douchen of dingen bakken.
    En ik ga nu kijken naar dat worksheet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tips!

    Ik sla ze op in mijn favorieten,
    dan kan ik ze gebruiken als het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.