dinsdag 3 juli 2012

Boek: Wat zit er in uw eten

E-nummers zijn door de EU goed gekeurde additieven (conserveermiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen). Toch is er enorm veel discussie of deze nummers wel echt veilig zijn.

In de gids 'Wat zit er in uw eten' staan alle E-nummers en hun mogelijke risico's. In één opslag is te zien of je een E-nummer absoluut moet vermijden (rood), zo min mogelijk moet eten (oranje) of gewoon kan eten (groen). Het is een handzaam boekje wat je makkelijk mee kan nemen naar de supermarkt.

Het is moeilijk om na te gaan of alle informatie in dit boekje echt klopt, vooral omdat er veel onderzoeken zijn die elkaar tegenspreken. Toch denk ik dat het - net als met light-producten - geen kwaad kan om het zeker voor het onzekere te nemen en wat op te letten met de E-nummers die je binnenkrijgt.

Toen ik het eerst dit boekje las, schrok ik me dood van alle mogelijke risico's die je kan krijgen door E-nummers. Het verbaast me ook dat er niet meer mensen zijn die hier vanaf weten, maar ik snap wel dat de voedselindustrie veel baat heeft bij het dom houden van de consumenten. Zij willen immers ook alleen maar geld verdienen.

Wel lezen:
-
als je wilt weten wat er in je eten zit
- als je bewuster met je voeding om wilt gaan

Niet lezen:
- als het je niet kan schelen wat je in je mond stopt
Bron



3 opmerkingen:

  1. ik vind dit soort dingen altijd zo eng om te lezen :S ik weet helemaal niet wat er aan e-nummers zit in de dingen die ik vaak eet. Ik keek even bij de ingredientenlijst van de smeerkaas die ik nu eet, en daar staat gelukkig niets op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb er wel eens wat hier over op tv gezien. Erg eigenlijk allemaal... wat voor onnodige spul ze allemaal in ons eten erbij voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik dit boek vermijd. Ik hou daar nooit zo van. Dan wordt ik bang en eet ik straks helemaal niets meer, hihi. En dat moeten we niet hebben natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.