zondag 8 juli 2012

Wat ik leerde van een week surfen

Yours truly aan het surfen
Vandaag ben ik terug gekomen van een weekje surfen in het prachtige Spanje. Het was echt een heerlijke week vol zon, feesten en surfen. Ik heb veel geleerd over surfen, maar ook veel over het leven.
Het klinkt raar, maar surfen en leven lijken veel op elkaar.


Perfectie bestaat niet. Er bestaat geen perfecte golf. Soms moet je genoegen nemen met een golf die in jouw ogen 'niet perfect' is, want een niet perfecte golf is altijd nog beter dan geen golf. Als je blijft wachten op de mooiste en grootste golf, zul je weinig vooruit gaan. Als je geluk hebt, is die niet perfecte golf uiteindelijk toch nog erg goed.

Het is niet erg om op je bek te gaan. Als je daarna maar weer op staat.

Vallen is leerzaam. Zeker als er iemand toe staat te kijken die je tips kan geven. Vaak is vallen zelfs nog leerzamer dan blijven staan.

Je niveau bepaalt wat voor jou geschikt is. Er zijn verschillende soorten golven. Bepaalde golven die voor gevorderden geschikt zijn, zijn niet geschikt voor beginners. Andersom geldt dat ook.
Iets wat voor jou geschikt is, hoeft niet voor iemand anders geschikt te zijn. Er is geen goed of slecht, het is gewoon anders.

Meestromen werkt beter dan verzetten. Als er een grote golf aankomt, kun je het beste er overheen springen met je plank of de golf in duiken. Als je je gaat verzetten is de kans veel groter dat je omvalt.

Bang zijn werkt niet. Als je bang bent voor de grote golven, worden ze niet minder groot. Het helpt niet om in paniek te raken als je van je plank valt.

Als laatste: als je ziet dat er tientallen kwallen in de zee drijven, wees dan niet verbaasd als je gestoken wordt.

5 opmerkingen:

  1. Mooi blog! Het is inderdaad vergelijkbaar met het het leven ;) En stoere foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf, surfen! En je hebt inderdaad mooie lessen geleerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woa, wat leuk wat leuk!! Ik had geen idee dat je op avontuur ging, in plaats van op vakantie! ;-) Als je er nog meer stukjes over wilt schrijven... ik lees ze graag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een mooie vergelijkingen!

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat je zoveel uit zoiets als surfen kan halen. Lijkt me gaaf om te doen! Al ben ik niet zo van de watersporten... ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.