zaterdag 4 augustus 2012

Het (niet) weten

Soms vraag ik me af of ik wel geschikt ben om te bloggen. Kan ik mensen wel wat leren als ik zelf nog zoveel te leren heb? Je moet toch altijd eerst jezelf helpen voordat je andere mensen kan helpen?
Natuurlijk heb ik al dingen geleerd. Maar is dat genoeg? Kan ik niet beter nog meer tijd in mezelf investeren en pas daarna me bezig gaan houden met andere mensen helpen. Maar wanneer weet ik genoeg? De 'perfecte' ik zal toch niet bestaan. Ik zal altijd mezelf altijd kunnen blijven verbeteren.

Ik weet dat ik niet alles weet. Wijze mensen roepen dat ze niets weten, en daardoor weten ze eigenlijk heel erg veel. Minder wijze mensen roepen juist dat ze alles al weten, terwijl ze niets weten. Maar als je niets weet, ben je dan wijs? Of alleen als je weet dat je niets weet?
En daar wordt het ingewikkeld.
Misschien moet ik maar niet te veel nadenken en niet te veel willen weten. Misschien moet ik me maar laten meeslepen met de stroom van het leven. Loslaten, accepteren en vertrouwen dat het goed komt.


Gelukkig ben ik totaal geen controlfreak, dus dat wordt een eitje...

5 opmerkingen:

  1. Vergelijk jezelf met een basisschooljuffrouw. Die weet ook bij lange na niet alles wat al haar leerlingen ooit nog gaan leren (op de middelbare school en daarna op het mbo/hbo/universiteit). Je vertelt aan je 'leerlingen' (lezers) wat je nú weet, waar zij nú iets aan hebben. Dat is ruim voldoende :) Je kan nooit uitgeleerd zijn, met wat dan ook. Er is altijd wel iets te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Renze zegt, en overigens leren wij ook weer van wat jij leert/meemaakt én is je blog voor jezelf (neem ik aan?), niet voor ons (alleen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Don't worry, je blog is heel leerzaam. Wat je doet is delen en dan deel je automatisch kennis. Of wijsheden. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat het los. En het beste leer je door anderen iets te leren. Dus ga ermee door en steek er zelf soms ook iets van op ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Persoonlijk leer ik liever van mensen die inzien dat ze nog in ontwikkeling zijn en daardoor ook hun onvolmaaktheden durven tonen, dan van mensen die menen dat zij 'af' zijn en zichzelf daarom erg wijs vinden. Blijf gerust bloggen als je ervan leert en geniet; mochten mensen zich niet kunnen vinden in wat jij schrijft, dan passen ze het toch gewoon niet toe?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.