zondag 30 september 2012

De Uitzondering Op De Regel

'In het algemeen werkt het zo, maar er zijn wel een paar uitzonderingen..' komt deze zin je bekend voor? Ongeveer bij alle onderwerpen waar ik over heb geleerd, waren er altijd uitzonderingen. Het leven zelf is ook niet zwart of wit, maar eerder grijs. Dus zit het leven ook vol met uitzonderingen. Toch betekenen die uitzonderingen niet dat je de regel mag vergeten.

Ik denk dat het goed is om principes te hebben, om passie te hebben. Het is fijn om houvast te hebben aan iets. Het is fijn om iets te hebben waar je in gelooft. Toch betekent het niet dat je nooit mag afwijken van je principes. Alle regels hebben uitzondering (en op die regel zijn ook weer uitzonderingen). Als je gezond wil eten, maar je hebt een keer zin in een cupcake, dan neem je die toch gewoon? Zo lang het een uitzondering blijft is er niets aan de hand. Je kunt best een keer het sporten overslaan, een avondje iets te veel drinken, de afwas overslaan of te veel geld uitgeven. 

Ik zie zulke uitzonderingen juist als een test van je principes. Is dit principe echt iets wat bij jou past, of toch niet? Als je na een wilde avond met een kater op de bank zit, zul je je waarschijnlijk realiseren dat je toch liever wat minder drinkt. Dan weet je dus dat de regel 'ik drink normaal gesproken maar maximaal 3 drankjes' niet voor niets hebt.

Het risico van één uitzondering maken, is nog meer uitzonderingen maken. Het is makkelijker om helemaal niets of juist alles te doen, de balans vinden is veel moeilijker. Als je één uitzondering maakt, betekent dat niet dat je de rest van je principes dan ook maar weg moet gooien. Als je een avond de afwas hebt laten staan, betekent niet automatisch dat je dan ook de was een week moet laten staan. Je kunt er bewust voor kiezen op een bepaald moment wel van je principes af te wijken en om het moment daarop het juist niet te doen. Dat is niet hypocriet, dat is je keuzevrijheid. Het belangrijkste is dat je dingen doet die voor jou goed voelen. Als je heel moe bent en je hebt echt geen energie, wie ben ik dan om te zeggen dat je niet ook de was mag laten staan.


Mensen zijn niet perfect en dat hoeft ook niet. Doe je best, dan doe je al een heleboel.

3 opmerkingen:

  1. oh, dit wil ik me wat vaker beseffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn blogje! Juist die balans vinden is vaak moeilijk inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is zo lastig voor mij. Discipline houd me op de been en wanneer ik een uitzondering maak (één keer niet naar de muziek omdat ik ka-pot ben) dan wordt het wankel. Ik heb daar nu enorm veel last van. In heb veel principes, moet veel van mezelf en ik ben perfectionistisch. En als dan alles wat ik heb opgebouwd in elkaar stort, dan krijg ik echt zo'n 'fuck alles' mentaliteit, omdat niks meer wil lukken. Uiteraard probeer ik weer omhoog te klimmen, maar dat wil nog niet zo vlotten...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.