zondag 9 september 2012

Er verandert niets totdat jij verandert

Als er één ding dat ik geleerd heb deze zomer, is dat er niets verandert als jij niet van binnen verandert. Je kunt op verre vakanties gaan, nieuwe kleren kopen, twintig kilogram afvallen, een nieuwe kapsel nemen of op je hoofd gaan staan: jij blijft dezelfde persoon met dezelfde problemen. Als je in Nederland ongelukkig bent, zul je niet ineens gelukkig worden als je in Frankrijk in de zon ligt. Het helpt wel om even je zorgen te vergeten, maar als je dan weer terug in ons kikkerlandje bent is alles weer terug bij het oude.

Het helpt niet om je problemen weg te stoppen, want de enige manier om ze op te lossen is door ze onder ogen te zien. Je kunt je problemen wel tijdelijk maar niet voor eeuwig blijven ontlopen. Vroeg of laat zul je toch de confrontatie aan moeten gaan. Zo lang je dit niet doet, zul je hetzelfde probleem steeds terug zien in een ander jasje. Pas als je echt aan jezelf gaat werken, zal er iets veranderen. Als je een laag zelfbeeld hebt en daardoor steeds foute jongen ontmoet, zul je dat niet oplossen door het uit te maken. Natuurlijk is het een goed idee om te stoppen met een verkeerde relatie, maar als je daarna niet aan je zelfbeeld gaat werken, zal je volgende relatie ook met een foute jongen zijn. Als je dan maar besluit om nooit meer een relatie aan te gaan, zul je op andere gebieden wel geconfronteerd worden met je lage zelfbeeld (zoals bij het solliciteren naar een baan, het ontmoeten van nieuwe mensen of kleren kopen). Uiteindelijk kun je dan ook stoppen met al die dingen te doen waarbij je jezelf tegen komt, maar ten slotte doe je dan helemaal niets meer. Het klinkt misschien een tikkeltje dramatisch, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. Uiteindelijk kun je gewoon niet om je problemen heen, hoeveel moeite je daar ook voor doet.

Things do not change, we change ~ Henry David Thoureau

Andersom geldt natuurlijk ook dat als jij verandert,de wereld om je heen ook zal veranderen. Niet omdat de wereld ineens anders is, maar omdat jij anders bent geworden. Door je andere kijk op de wereld zie je ineens andere dingen.

Toen ik naar de middelbare school ging stond even mijn hele wereld op zijn kop. Mijn ouders waren net gescheiden, ik kende niemand op mijn nieuwe school en ik was net verhuisd naar de andere kant van mijn woonplaats. Ik wist totaal niet hoe ik met al die veranderingen om moest gaan, dus ontwikkelde ik een eetstoornis om toch nog ergens controle over te hebben.
Voordat ik ging studeren was ik erg bang dat hetzelfde zou gaan gebeuren, want op dat moment stond ook mijn hele wereld op zijn kop. Ik ging in een nieuwe stad wonen waar ik niemand kende, mijn moeder werd ziek en ik moest ineens alles zelf gaan regelen. Ik was erg bang dat ik weer een verslaving zou ontwikkelen zodat ik met de veranderingen om kan gaan. Hoewel het misschien nog een tikkeltje vroeg is om te juichen - ik ben immers pas een week aan het studeren - weet ik wel dat ik een heel ander persoon ben vergeleken met zes jaar geleden.De stemmetjes in mijn hoofd hebben wel geprobeerd om me weer terug een eetstoornis in te praten, maar ik ben nu zoveel sterker dat ik kan kiezen om niet te luisteren. Ik heb enorm veel geleerd over mezelf en ik zal zeker niet zo snel weer dezelfde 'fouten' maken.

Dan heb ik nu tijd om andere fouten te maken en daar weer van te leren. Ik weet namelijk dat ik nog enorm veel te leren heb, maar ik ben erg blij om te zien dat ik ook al een heleboel geleerd heb. Het is fijn om te merken dat je zelf heel veel invloed hebt over hoe je leven verloopt. Je kunt twee keer in een zelfde situatie terecht komen, maar dat betekent niet dat je weer op dezelfde manier op die situatie hoeft te reageren. Je hebt altijd zelf de keuze om iets anders te doen.

3 opmerkingen:

  1. Suggestie vierde label: wijsheid.

    Mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet misschien nog veel leren, maar op dit punt heb je in ieder geval helemaal gelijk!!! Heel veel succes met je studie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven!! Ik denk dat ik het met je eens ben.. hoe confronterend het soms kan zijn!! Ik wens je heel veel succes met je studie!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.