woensdag 26 september 2012

Verbeter je relatie met jezelf

De belangrijkste relatie in je leven is die met jezelf. Het is eigenlijk vreemd dat je tegenwoordig met ieder mens een huwelijk aan kan gaan, behalve met jezelf. Toch ben jij de enige persoon waarvan je zeker weet dat die tot de dood bij je blijft.

Daarom hier een paar snelle tips om je relatie met jezelf te verbeteren.


1. Ga op date met jezelf.
Nee, je hoeft niet naar een restaurant en daar romantisch een tafeltje voor één bestelen. Wat ik bedoel met 'op date gaan met jezelf' is gewoon dat je simpelweg tijd maakt in je agenda om een dag/middag/avond iets voor jezelf te doen. Lees een boek, ga in bad, trakteer jezelf op een massage of ga naar een museum.
Hoewel het erg leuk is om dingen te doen met andere mensen, geloof ik erin dat het ook erg goed is om van tijd tot tijd iets in je eentje te doen. De relatie met jezelf is een relatie die net zoveel aandacht (misschien zelfs meer) nodig heeft als elke andere relatie.

2. Schrijf een liefdesbrief voor jezelf
Heb je er ooit over na gedacht wat er nu precies zo leuk aan jezelf is? Dan is NU (wanneer anders?) het moment om daar over na te denken. Schrijf een brief aan jezelf waarin je uitlegt wat er precies zo leuk/mooi/fantastisch aan jou is.

3. Geef jezelf een cadeau
Het is leuk om iets voor jezelf te kopen, maar het is nog leuker om het ook in te (laten) pakken. De volgende keer dat een caissière aan jou vraagt of het een cadeau is, zeg dan volmondig 'ja!' Waarom zou iets pas een cadeau zijn als je het aan iemand anders geeft?!

4. Complimenteer jezelf
Zeg elke keer dat je voor de spiegel staat iets positiefs over jezelf. Een welgemeende glimlach werkt ook erg goed. Het is in het begin misschien eventjes wennen, maar werkt echt goed.


5 opmerkingen:

  1. Heel leuk artikel! Ik probeer de laatste tijd ook meer tijd te maken voor mezelf, omdat ik echt merk dat ik er nood aan heb...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mee eens ^^ een goede relatie met jezelf is zo belangrijk! Ik heb hier een heel leuk boekje over: 'het trouwboekje - handleiding voor een gelukkig huwelijk met jezelf' van Barbara Sophia Tammes. Zou ik je echt aanraden, je kunt hem ook aan jezelf kado doen :D het hele boekje staat vol met tips/opdrachtjes om een betere relatie met jezelf te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat boekje lijkt me echt heel leuk! Leuk voor mijn verjaardag, maar misschien is het nog leuker als je het aan jezelf geeft. (Maar wie zegt dat ik mezelf geen cadeaus geven op mijn verjaardag, haha!)

      Verwijderen
    2. ja, als je binnenkort jarig bent is het echt een leuk verjaarskado voor jezelf :) ben heel benieuwd wat je ervan vindt, mocht je het inderdaad (van jezelf?) krijgen.

      Verwijderen
  3. Ondanks wat je onder punt 1 schrijft: alleen uit eten is wel echt een mijlpaal voor mij geweest :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.