zaterdag 20 oktober 2012

18 dingen die ik leerde in 18 jaar deel 2

Lees ook deel 1

10. Positief denken werkt als een kettingreactie
Positief denken roept meer positiviteit op. In feite kun je je eigen positivteit 'maken' door steeds positief te blijven denken. En hoe meer je in de positieve 'flow' blijft, hoe leuker het leven is!

11. Nee heb je, ja kun je krijgen
Als je niet laat weten wat je wilt, zul je het ook niet vragen. Soms moet je gewoon 'brutaal' zijn en naar dingen vragen waarvan je eigenlijk denkt dat het te vreemd is. Kruip uit je comfort zone! Al krijg je niet wat je wilt, je hebt het wel geprobeerd.

12. Werkelijke schoonheid zit van binnen
Mooie mensen zijn in mijn ogen mensen die lachen, die gelukkig zijn, die een goede energie uitstralen en die van zichzelf en het leven houden. Het maakt niet uit als je daarbij niet het lichaam van Gisele Bündchen of Beyoncé hebt, want echte schoonheid zit van binnen. Als ik mensen beter leer kennen en merk dat ze een mooi innerlijk hebben, begin ik ze ook daadwerkelijk mooier te vinden. Andersom werkt dat ook zo.

13.  Inspiratie is overal
Als je maar wilt, kun je echt overal inspiratie uithalen. Als ik in een groep mensen ben, analyseer ik hoe mensen zijn. Ik ga dan bij mezelf na wat ik leuke eigenschappen vind en wat ik minder leuke eigenschappen vind. Als ik merk dat ik het leuk vind als iemand geïnteresseerde vragen stelt, probeer ik dat zelf ook te gaan doen. De mindere leuke eigenschappen eigenschappen die ik bij anderen zag, probeer ik zelf niet te hebben. Aangezien iedereen leuke en minder leuke kanten heeft, raak ik door iedereen geïnspireerd. Zien hoe je niet wilt zijn, is ook inspirerend.

14. Elke dag is geschikt voor een feestje!
Het is zonde om je mooiste jurk alleen te bewaren voor je verjaardag. Elke dag is de moeite waard om iets moois van te maken. Waarom zou je moeten wachten totdat de 'juiste' omstandigheden er zijn. Geniet van elk moment en bouw een feestje als jij daar zin in hebt. Vier het leven!

15. Doe alles wat je doet omdat je het leuk vind
Je hoeft het leven niet zo serieus te noemen. Doe dingen die je blij maken en doe wat je hart je in geeft.  Doe het voor de lol!

16. Aandacht geeft betekenis
Hoe meer je dingen met aandacht doet, hoe meer betekenis ze krijgen en hoe meer je ervan kunt genieten.  Het lijkt tijdverspilling om 5 minuten te doen over het opeten van één rozijn, maar uiteindelijk is dat waardevoller dan in 1 minuut een heel handje rozijnen achterover slaan.

17. Je bent nooit te oud om kinderachtig zijn
Volg altijd je hart! Ook als je zin hebt om te schommelen, te dansen in regenplassen of om te slapen onder een katten-dekbed (of allemaal!): doe het gewoon! Je bent zo jong als je jezelf voelt en sinds wanneer zit er een leeftijdsgrens op plezier maken?

18. Maak het leven leuk!
Ik kan wel zeggen dat je alleen maar leuke dingen zou moeten doen in je leven en dat je nooit iets tegen je zin moet doen, maar er zijn nu eenmaal dingen waar je niet onderuit kan. Toch kun je wel proberen om de vervelende verplichtingen in je leven wat leuker te maken. Studeren wordt een stuk leuker als je dat samen doet met leuke vriendinnen en een pot thee. Schoonmaken is ineens niet meer zo erg als je je favoriete CD op hebt gezet en al dansend het hele huis poetst.

19. Maak heel veel fouten! *
Want fouten zijn zo enorm leerzaam. Het is leerzamer om eerst alles fout te doen, dan om altijd maar 'perfect' te zijn.  Je hoeft niet perfect te zijn, je hoeft niet alles goed te doen. Je bent een mens en dus mag je dingen fout doen. Je mag huilen, boos worden, je depressief voelen of je nutteloos voelen. Dat hoort ook bij het leven. Negatieve emoties kunnen heel erg nuttig zijn en ik denk dat dat zwaar onderschat wordt.

20.  Ga voor het beste!
Zoals Celeste Buckingham zingt: I want nothing less than what I deserve! Waarom zou je genoegen nemen met minder? Ik wil niet aansporen tot diva gedrag, maar goed voor jezelf zorgen is echt heel belangrijk. Gun jezelf het beste leven wat je maar kunt bedenken. L'oréal heeft gelijk: because you're worth it!

*Deze is gelijk heel erg toepasselijk op dit artikel. Hoewel de titel zegt dat er 18 dingen zijn, heb ik er maar liefst 20 genoemd. Oepsie! Gelukkig heb ik oplettende lezers!

4 opmerkingen:

  1. Heel inspirerend artikel! thank you, you make my day ;)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent nooit 'te' oud.. ;)

    Leuk dat je zo'n lijstje doet. Het is trouwens ook veel leuker om elke dag uit te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus eigenlijk geen achttien dingen die je leerde :P Hé, alleen maar beter als je meer geleerd hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik was er niet echt bij met mijn gedachtes geloof ik. Maarja, dan heb ik alvast twee bonus dingen haha.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.