woensdag 3 oktober 2012

Passievol over passie

bron
Ik raak geïnspireerd door mensen met passie. Ik geniet ervan om toe te kijken hoe mensen hun passie uitoefenen. Muziek maken, oude auto's opknappen, koken, voetballen of fotograferen. Zelfs als het je passie is om niets te doen, kan ik daar van genieten.  Het maakt me niet uit wát je passie is, als je maar een passie hebt (dat betekent trouwens niet dat ik automatisch altijd geïnteresseerd ben in urenlange verhalen over jouw passie).

Wat is mijn passie? Misschien is het wel mijn passie om te genieten van andere mensen met een passie. Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit hebben, maar ik kan er zo intens van genieten om andere mensen te zien genieten. Ik vind het mooi om liefde te zien tussen twee mensen, tussen gezinnen, tussen vriendengroepen. Ik word zo blij als ik zie als mensen dingen doen waar ze echt plezier aan beleven. Ik kan uren kijken naar vrolijke kindjes, omdat ik zie dat ze echt doen wat ze zelf willen. Ze trekken zich (nog) niets aan van wat anderen over hun denken. Ze maken zich niet druk om 'hoe het hoort'. Ik vind dat mooi.


passie
de passie zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [ˈpɑsi] Verbuigingen:   passie|s (meerv.) sterk gevoel van liefde, harstocht


Het leuke van passie is dat je helemaal niet goed hoeft te zijn. Je kunt dansen als passie hebben, terwijl je totaal geen ritmegevoel hebt.Dat maakt passie heel laagdrempelig. Als ik moet kiezen tussen passie of talent, dan kies ik passie. Ik vind het zoveel belangrijker om te zien dat iemand leuk vind wat hij doet, dan dat het heel erg goed is.


Er is zoveel ellende in de wereld, zoveel leed en zoveel pijn. Daarom kijk ik zo graag naar passie, want dat laat me zien dat er ook zoveel moois is in de wereld.

De passie in andere mensen geeft mij kracht om op zoek te gaan naar mijn eigen passies. Hoewel ik al een aantal passies heb ontdekt (waarvan schrijven op mijn blog er zeker eentje is!), weet ik zeker dat er nog veel meer dingen zijn waar ik een passie voor heb.

Wat is jouw passie?

4 opmerkingen:

  1. Als antwoord op je vraag: Italië, talen, de wereld beter maken, mensen beter maken, schrijven... <3

    Nu klink ik wel hoogdravend, maar je vroeg er om ;-!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar! Mijn blog is zeker één van mijn passies, ben blij dat ik eindelijk iets gevonden heb waar ik zoveel plezier en voldoening uithaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me hier heel erg in vinden! Wanneer mensen me vertellen dat hun hobby koken/nagels lakken/volleybal spelen is, vraag ik altijd of ze mij er iets van kunnen leren. Niet omdat ik nou per se altijd al heb willen kunnen volleyballen, maar meer omdat ik het zo geweldig vind om die passie in actie te zien.

    Mijn passies zijn zingen, fietsen, mensenrechten, boeken, en openbaar vervoer ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.