dinsdag 23 oktober 2012

Review: Workshop mindful eten


Zo'n twee weken geleden volgde ik een workshop Mindful Eten. Ik zat al heel lang te overwegen om een keer een workshop Mindful Eten te volgen, maar ik bleef maar wachten op het juiste moment. Dat 'juiste moment' komt natuurlijk nooit, dus uiteindelijk besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en me gewoon in te schrijven.

Op woensdag 10 oktober reisde ik af naar Utrecht, waar de workshop gegeven werd. Ik werd vriendelijk begroet door mindfulnesstrainer Rita Zeelenberg en ik voelde me gelijk al op mijn gemak. Rita heeft zelf jarenlang een moeizame relatie met eten gehad, maar door middel van mindful eten heeft ze dit kunnen veranderen. Tegenwoordig heeft ze zelf een goede relatie met haar lichaam en met eten en helpt ze anderen om dat ook te bereiken. Samen met zeven andere vrouwen zou Rita ons helpen om in één avond daar een begin mee te maken.

Nadat we ons hadden voorgesteld, begon Rita met een korte introductie op mindfulness. Wat is mindfulness? Waar komt het vandaan? Waarom zou je mindfulness beoefenen? De rest van de avond waren we vooral bezig met het in praktijk brengen van mindfulness. Natuurlijk kwam de welbekende rozijn-oefening aan bod (ik wist niet dat het zo fijn was om 8 minuten lang bezig te zijn met het opeten van één rozijn!), maar er werden ook andere oefeningen gedaan.  

De oefeningen waren voor mij echt een eye-opener. Pas toen ik echt bewust de tijd nam om te eten, merkte ik hoe vaak ik dat eigenlijk niet doe. Het is zo veel fijner om 8 minuten over één rozijn te doen, dan om in één minuut een hele hand rozijnen weg te werken. Ik vond het ook erg jammer dat de oefening al zo 'snel' was afgelopen.

Naast oefenen werd er ook veel nadruk gelegd op het feit waarom we eten en leerden we over zeven verschillende soorten honger. Hoe meer je weet over waarom je wilt eten, hoe beter je je gedrag aan kan pakken. Ik heb tijdens de workshop een heleboel nieuwe inzichten gekregen.


Het is nu twee weken na de workshop en ik moet zeggen dat ik er wel degelijk veel effect van merk. Na de workshop voelde ik me direct heel licht en vrolijk en ook de dag erna voelde ik me heel erg goed. Ik kon ineens zoveel meer genieten van de wereld om me heen.
Na twee weken is dat wel een beetje weggezakt, maar ik merk wel dat ik over het algemeen meer 'mindful' ben. Ik doe nog af en toe de rozijnen oefening omdat ik die zo fijn vond. Ik vraag me ook vaker af waar ik nu écht behoeft aan heb. Soms is dat eten, soms is dat totaal iets anders.

Al met al was het een hele fijne fijne avond die ik niet snel zal vergeten!

Meer informatie over de workshop mindful eten? Klik hier


1 opmerking:

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.