donderdag 25 oktober 2012

Tip: een nieuwe taal leren

A different language is a different vision of life.  ~Federico Fellini

 
Sinds een paar weken heb ik zin om weer Frans te leren. Frans vond ik altijd al een hele mooie taal en op de middelbare school was het ook mijn beste vak. Toch is mijn Frans niveau nog niet waar ik het wil hebben. Ik kan redelijk wat begrijpen, maar ik zou het graag vloeiend willen spreken.

Toevallig ontdekte ik deze site waar je heel makkelijk woorden in nieuwe talen kan leren. Hier kun je Frans, maar ook Portugees, Italiaans, Deens, Grieks, Thais, Romeens en nog veel meer andere talen leren.
Als je geen nieuwe taal wilt leren, kun je ook nog andere cursussen volgen over bijvoorbeeld belangrijke Amerikaanse presidenten of over wilde bloemen.

De site werkt heel makkelijk. Je kan gratis een profiel aanmaken waarop je vooruitgang wordt bijgehouden. Elk nieuw woord dat je leert wordt voorgesteld als een zaadje. Hoe meer aandacht je besteed aan een bepaald woord, hoe groter je zaadje groeit. Eens in de zoveel tijd moet je je bloemen weer water geven, om te voorkomen dat ze doodgaan. Hierdoor ga je extra je best doen om te blijven leren, want je wilt natuurlijk niet dat je planten uitsterven.

Andere leuke functies van Memrise zijn het forum (zo kun je andere mensen leren kennen die dezelfde taal willen leren) en de uitspraakfuncite (zodat je ook weet hoe je de nieuwe woorden uit moet spreken).

Het nadeel van Memrise is dat je geen grammatica leert. Als je echt een taal vanaf nul wilt leren, zul je ook een grammatica boek moeten regelen om het echt te leren spreken. Als je al wat grammatica kent, is Memrise een goede manier om je woordenschat te verbreden.

4 opmerkingen:

  1. Jeetje! Wat vet dit!! Ik wil al een tijdje Spaans leren en ook Frans vind ik een prachtige taal. Ik sla het even op!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat echt fantastisch is? Lesexpres! Meen ik echt! Je leert woordjes, maar ook voorzetsels, grammatica, verschillende tijden... echt alles! Ik heb er iig heel veel Italiaans mee geoefenend. Je kan geloof ik tot les 20 ofzo, daarna moet je betalen (maar dan zit je al bijna weer op eindexamenniveau)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lesexpres.nl dus, maar dat dacht je vast al ;-)

      Verwijderen
  3. Het lijkt me een zeer leuke manier om weer een nieuwe taal te leren!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.