dinsdag 20 november 2012

Als Ik Futloos Ben

Misschien ken je dat gevoel dat je verschrikkelijk moe bent, maar dat slapen niet helpt. Ik ken die futloosheid maar al te goed, maar pas sinds het laatste jaar ben ik aan het ontdekken waar die vermoeidheid precies vandaan komt. Die vermoeidheid is niet lichamelijk, maar geestelijk.
Het liefste wat ik doe als ik futloos ben, is in bed of op de bank liggen en vooral zo min mogelijk uitvoeren. Echt veel helpt dat alleen niet.Wat helpt mij (en misschien jou ook) dan wel?

De energiezuiger zoeken
Als slapen niet helpt, is er dus ergens iets wat verhindert dat jij je 'op kan laden'. Iets in je leven zuigt enorm veel energie, waardoor je je maar moe blijft voelen. Probeer eerst deze energiezuiger te vinden, want anders blijft het dweilen met de kraan open. Bij mij is een energiezuiger meestal iets wat aan me knaagt: energie zuigende relaties, piekeren over een bepaald onderwerpen, uitstellen of onuitgesproken ergernissen.

Energiezuigers opruimen.
Als je weet wat je zoveel energie kost, kun je aan de slag gaan om de energiezuiger op te ruimen/verminderen.

Energie zuigende relatie: Sommige mensen kosten mij heel veel energie en ik word al moe als ik aan die mensen denk. Het kan helpen om iets van het energie zuigende gedrag te zeggen tegen zulk soort mensen, bijvoorbeeld als mensen veel zeuren, negatief praten of niet luisteren. Misschien heeft de persoon in kwestie niet eens door dat jij last hebt van zijn gedrag. Als dit niet werkt, zou ik adviseren voor zover dat kan de omgang zoveel mogelijk te mijden. Als dat niet mogelijk is, probeer dan de omgang te verminderen. Je kunt nu eenmaal niet met iedereen beste vrienden zijn en uiteindelijk heb je er meer aan om met mensen om te gaan waar je een goed gevoel bij hebt.

Piekeren over een bepaald onderwerp:  Het is erg lastig om zelf op te houden met piekeren. In je hoofd klinken onrealistische gedachtes heel erg realistisch, totdat je ze uitspreekt. Het kan erg helpen om met iemand over hetgeen te praten waar je over piekert. Zelfs als diegene niets terugzegt, maar alleen luistert, lucht dat vaak al enorm op. Als er niemand is met wie je kan/wil praten, werkt schrijven ook prima. Het voordeel van met iemand praten is dat diegene je ook nog advies kan geven. Door te schrijven kun je jezelf onbewust advies geven.

Uitstellen: Uitstellen is erg vermoeiend. Je weet dat je bepaalde dingen nog moet doen, maar je doet het niet. Toch blijft het wel de hele tijd in je hoofd spoken en ben je er dus eigenlijk de hele tijd mee bezig. Mijn beste tip tegen uitstel gedrag is om het gewoon te DOEN! Het helpt mij altijd om een lijstje te maken van dingen die ik moet doen en die op volgorde van belangrijkheid te zetten. Werk de punten dan in die volgorde af.
Twee fijne artikelen die mij inspireren om niet meer uit te stellen zijn deze en deze.

Onuitgesproken ergernissen: Praat erover! Hoe eerder je de ergernissen bespreekt, hoe beter. Als je te lang wacht, zullen die ergernissen zich uiteindelijk opstapelen en dan barst ineens de bom. Meestal hebben mensen niet eens in de gaten dat jij je aan bepaalde dingen ergert. Daarnaast kan het ook een goed idee zijn om bij jezelf na te gaan waarom je je eigenlijk aan bepaalde dingen ergert. Meestal ligt een deel ook bij jezelf. Ik erger me altijd heel erg eraan als mensen hun afspraken niet nakomen, omdat ik dan bang ben dat ik niet belangrijk genoeg ben. Ik kan andere mensen niet veranderen, maar ik kan zelf wel proberen om meer vertrouwen te hebben dat mensen niet hun afspraken niet nakomen omdat ze mij niet belangrijk genoeg vinden maar om andere redenen.

Let it go!
Het is helemaal niet erg om een keer een futloze dag te hebben (en hoe eerder je dat accepteert, hoe eerder je er weer vanaf bent).

Kies: rusten of gaan.
Een dagje bankhangen kan best lekker zijn, maar soms maakt het dat futloze gevoel bij mij nog erger. Er zijn twee dingen die mij het beste helpen: echt iets gaan doen of helemaal gaan rusten. Het hangt af van de situatie wat het beste is en ik denk dat je dat zelf goed kan voelen. Als je echt heel moe bent, ga dan iets doen waarbij je echt goed kan ontspannen. Lees een boek, neem een bad of ga naar de sauna. Eindeloos zappen op de tv of uren achter de laptop zitten lijkt ook ontspannend te zijn, maar uiteindelijk wordt je daar nog meer moe en lamlendig van. Als je niet echt moe bent, maar gewoon geen zin hebt om iets te doen: ga toch iets doen. Ga in die actieve modus en doe iets! Ga sporten, maak een lange boswandeling, werk je to do list af of ga een middagje kokkerellen.

Fijne dag!

2 opmerkingen:

  1. Wanneer je altijd futloos bent:
    1. Zorgen voor een goede discipline (check)
    2. Zoeken naar kleine minder-slechte momenten (check)
    3. Mindfulness (work in progress)
    4. Leren ontspannen (tja...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Errrrug herkenbaar. Maar mijn vermoeidheid komt voornamelijk door m'n darmziekte. Dusja, daar is helaas vrij weinig aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.