woensdag 7 november 2012

Check je doel in drie stappen

Ik weet niet zo goed of ik deze post wel wil plaatsen, maar het is iets waar ik de laatste tijd veel over heb nagedacht dus heb ik besloten om mijn hersenspinsels te delen.


Moeten alle dromen wel werkelijkheid worden? 
Ik denk dat bijna alles wel mogelijk is, als je maar bereid bent om er voor te werken. Daarnaast heb je meestal ook nog een portie geluk nodig en is het handig als het Universum aan jou kant staat. Het is niet altijd makkelijk, maar het is zeker wel mogelijk.
Maar betekent dat dat je het altijd moet doen? Moet je alle doelen die je hebt waarmaken? Eerst dacht ik dat je alles wat je zou willen doen, ook maar moest doen. Nu is dit voor een deel natuurlijk ook waar, maar ik dat er wel een paar voorwaarden zijn voor wanneer je een doel waar zou moeten maken.

Check je drijfveren
De doelen die je hebt, heb je vast niet voor niets. Het kan erg leerzaam om te kijken waarom je een bepaald doel heb. Waarom wil je een bepaald doel bereiken? Wat denk je dat er anders is als je dit doel hebt voltooid? Als je denkt dat je na het voltooien van dit doel helemaal gelukkig zal zijn, denk ik niet dat het een goed doel is. Ik kan een hele blogpost schrijven waarom dat precies zo is (en waarschijnlijk zal ik dat ook nog wel doen), maar het komt erop neer dat er geen dingen zijn die jou gelukkig kunnen maken. Geluk zit diep in jezelf en kun je niet in de 'buitenwereld' vinden. Ook een doel behalen vanuit angst (angst om niet genoeg te zijn, angst om er niet bij te horen, angst om iets te missen etc) is geen goede drijfveer.

Check de realiteit
De realiteit kan dromen verpesten, big time! Herinner je je nog de tijd dat je nog geloofde dat Sinterklaas bestond? Ik moet zeggen dat ik toch behoorlijk teleurgesteld was toen ik erachter kwam dat Sinterklaas niet alle cadeaus verspreidde en dat er geen zwarte pieten door de schoorsteen kwamen om mijn schoen te vullen. Ergens wist ik natuurlijk wel dat het erg vreemd was dat een Spaanse man met een lange baard helemaal naar Nederland kwam om daar alle kinderen snoep en cadeaus te geven, maar ik had er nooit vragen bij gesteld.
Misschien zijn sommige dromen zijn niet bedoeld om werkelijkheid te worden. Sommige dromen zijn veel leuker om te fantaseren dan om ze echt werkelijkheid te laten worden. Het kan een heel goed idee zijn om et besluiten dat je je droom een droom laat. Als je weet dat deze dromen altijd dromen zullen blijven, zul je niet teleurgesteld worden door de werkelijkheid. Ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk nooit de loterij zal winnen, maar ik vind het wel leuk om te bedenken wat ik zou kopen als het zou gebeuren. In werkelijkheid zou ik niet eens de loterij willen winnen, omdat al dat geld ook heel veel moeilijkheden met zich meebrengt, maar erover na denken is wel leuk.

Check je focus 
Zelfs als je de juiste drijfveren hebt, kan het geen goed idee zijn om een bepaald doel niet uit te voeren.  Een nieuw doel uitvoeren kost meestal veel tijd en energie en je moet deze tijd en energie wel vrij kunnen maken.  Een nieuw doel uitvoeren vraagt een bepaalde mate van focus en die moet je wel hebben op dat moment.
Hoewel ik heel graag nog een keer naar Azië wil, weet ik dat het nu niet het goede moment is om te doen. Een universitaire studie (zeker als één met veel verplichte contacturen) en een wereldreis maken is gewoon niet zo'n goede combinatie. Op dit moment stel ik deze reis dus nog maar even uit.
Wanneer is dan wel het goede moment? Waarschijnlijk nooit. Als ik dus echt serieus die reis naar Azië wil maken, zal ik op een bepaald moment de keuze moeten maken om tijd en energie daarvoor vrij te maken.  Misschien neem ik een gap year na mijn bachelor, zodat ik kan gaan reizen.

Om een doel waar te maken zul je er bewust op moeten focussen. Aangezien er maar 24 uur in een dag zitten en 365 dagen in een jaar, zul je er waarschijnlijk dingen voor moeten laten*. Dit moet je er wel voor over hebben. Als je het er niet over hebt om elke maand een x bedrag te sparen voor een wereldreis, kan het een goed idee zijn om je prioriteiten nog eens te bekijken. Als je liever in je eigen land wat luxer wilt leven dan een reis te maken is dat ook goed. Het is wel een goed idee om je dit te realiseren. Het is erg frustrerend om een doel na te streven wat je (onbewust) eigenlijk helemaal niet wilt doen. De kans is dan namelijk erg groot (lees: 100%) dat het je niet lukt.

Op dit moment kies ik er zelf voor om heel veel tijd aan mijn studie te besteden, maar dit betekent wel dat ik minder tijd heb voor bloggen, shoppen en lezen (in mijn vrije tijd dan, want voor mijn studie lees ik genoeg). Omdat ik weet dat deze studie iets is wat ik echt wil doen, vind ik het niet erg dat ik daar andere dingen voor op moet geven. Liever één ding goed doen, dan een heleboel dingen maar half doen.

*Tenzij jij natuurlijk een soort super mens bent die 1000 dingen tegelijk kan doen. In dat geval zou ik graag willen dat jij mij dit ook leert.

3 opmerkingen:

  1. interessant hersenspinsel :) ik denk dat het sowieso goed is om na te blijven denken over je doelen en waarom je ze hebt, dat zegt veel over jezelf. En soms is het ook niet erg om een doel op te geven of om de droom wel te hebben maar niet uit te voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed stuk Desi :) Na de eerste alinea dacht ik, jij moet echt eens 'het oneindige verhaal' van Michael Ende lezen. Dat soort filosofische vragen komen daar ook in voor, heel tof. Het is ook verfilmd als the neverending story, maar dat heeft eigenlijk niets met de ervaring van het boek lezen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat klinkt als een goed boek voor mij! Thanks voor de tip.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.