donderdag 29 november 2012

Het 'Gezond Eten' dilemma


Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: het is onmogelijk om altijd 100% gezond te eten.

Ik doe mijn best om zo gezond mogelijk te leven. Ik eet veel groente en fruit, ik maak mijn eigen sap met mijn slowjuicer, ik eet geen vlees, ik drink (meestal) geen alcohol en frisdranken, ik let op de hoeveelheid E-nummers die ik binnenkrijg en ik snoep niet zo veel. Af en toe word ik helemaal gek van de onmogelijkheid om helemaal gezond te eten.

Neem bijvoorbeeld de kwestie E-nummers. Ik heb zo'n boekje waar de gevaren van bepaalde E-nummers uitgelegd staan en na het lezen daarvan durf je bijna niets meer te eten. Dan denk je dat je gezond bezig bent door vleesvervangers te eten in plaats van vlees, maar dan zitten diezelfde vleesvervangers weer vol E-nummers. Oplossing? Geen kant en klare vleesvervangers meer eten. In plaats daarvan dan maar soja en tempeh, want daar zitten tenminste geen E-nummers in. Maar over soja gaan ook weer allemaal dubieuze verhalen dat je er maar beter niet te veel van kan eten (zoals hier en hier).

Dan maar peulvruchten eten? Volgens de food combining regels moet je geen eiwitten met koolhydraten combineren en laten die nu juist allebei in peulvruchten zitten. Kun je dan toch maar beter vlees en vis eten? Met al die antibiotica, harde metalen en andere chemische stoffen lijkt me dat ook een niet al te goed plan.

Misschien is het een oplossing om dan maar veganist te worden? Groente en fruit kunnen nooit zo slecht zijn. Wortels zijn bijvoorbeeld enorm gezond en bevatten veel beta-caroteen. Nog gezonder zijn gekookte wortels, want dan zijn de vitaminen en mineralen beter op et nemen. Maar bij het koken van wortels gaan volgens de raw foodies weer allerlei belangrijke voedingsstoffen verloren. Snijbonen kun je beter niet rauw eten, maar als je ze kookt gaan er weer voedingsstoffen verloren. Hetzelfde geldt voor champignons en aardappels. Om dan nog maar te zwijgen over alle pesticiden die zich ophopen in niet-biologisch groente en fruit..

Als je al deze verhalen gaat geloven, kun je op den duur helemaal niets meer eten. Zelfs water is in grote hoeveelheden giftig!

Er zijn zoveel 'voedingsexperts' die beweren dat ze weten wat gezonde voeding is, maar het is onmogelijk om één gezond dieet samen te stellen dat voor iedereen goed is. De enige oplossing is denk ik luisteren nar wat je lichaam aangeeft. Instinctief weten mensen heel goed wat goed voor ze is, maar we worden zo gehersenspoeld door de media dat we het allemaal zijn vergeten.


4 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens. Ik eet geen vlees, wil zo min mogelijk 'rare' dingen binnen krijgen, maar inderdaad zelf in de vleesvervangers zit een heleboel troep om het zo maar te zeggen, en zo is het met zoveel, want tja soja is inderdaad ook weer niet goed.... dus wat dan? Van de ene kant wil ik alles zelf maken en vers in huis hebben maar het kan niet, zoveel keuze is er niet, zoveel plek heb ik niet in m'n koelkast en het is ook nog eens duurder als je biologisch wilt eten, laat staan dat je tijd/fut moet hebben alles zelf te maken, zodat je zeker weet dat er geen rare E nummers en onnodige troep in je eten zit... ik doe m'n best, en meer kun je niet doen. Soms denk ik ook 'alles wat gekookt moet worden omdat het anders niet eetbaar is wil ik ook vermijden want dat kan de bedoeling niet zijn' maar dan hou je zo weinig over of is er weer te weinig keuze in de supermarkt waardoor je eentonig gaat eten en ook dat is niet goed.... soms moet je er maar niet teveel over nadenken en gewoon doen wat je kunt en inderdaad naar je lichaam luisteren :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je inderdaad naar al die dingen gaat luisteren kun je helemaal niets meer eten. En dat lijkt me nog ongezonder dan af en toe wat 'ongezonds' te eten.

      Verwijderen
  2. Hahah leuk om te lezen! Je zou voeding en gezondheid moeten gaan studeren joh! :) Doe ik ook! Hele leuke studie en ERG leerzaam. hihi Trouwens, dat boekje heb ik ook! Maar inderdaad je wordt er nogal kriebelig van. Je durft haast niks meer te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel naar gekeken, maar het lijkt me toch niets voor mij. Ik denk dat ik dan té gefocust op eten raak en dat wil ik niet.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.