zondag 25 november 2012

Leven buiten je comfort zone

"It is okay to be at a place of struggle. Struggle is just another word for growth. Even the most evolved beings find themselves in a place of struggle now and then. In fact, struggle is a sure sign to them that they are expanding; it is their indication of real and important progress. The only one who doesn’t struggle is the one who doesn’t grow. So if you are struggling right now, see it as a terrific sign — and celebrate your struggle."
Neale Donald Walsch

Buiten je comfort zone is waar het ├ęchte leven begint, zeggen ze. Hoewel je leven natuurlijk allang begonnen is, zit er wel een grote kern van waarheid in. Je kunt niet veranderen, nieuwe doelen bereiken of groeien als je niet bereid bent om buiten je comfort zone te komen. En juist groeien en veranderen maakt het leven zo interessant.

Eerder schreef ik al over de comfort zone en hoe bang het me maakt om er buiten te treden. Vandaag was weer zo'n moment dat ik weer te ver uit mijn comfort zone was gekropen en er weer snel terug in wilde kruipen. Ik vind zulke moment niet leuk, maar op dat moment is alles me gewoon even te veel. Gelukkig heb ik een lieve moeder en zus die dan voor me klaar staan, maar het allerliefste wil ik doe moment gewoon voorkomen. Dus doe ik mijn best om te voorkomen dat ik te veel dingen ineens wil veranderen.

Ik heb een bepaalde hoeveelheid verandering die ik aan kan. Te veel verandering ineens is te eng, dus dan kruip ik snel weer terug mijn schulp in. Te grote veranderingen leveren me stress op, maar dagelijks kleine veranderingen vind ik fijn. De balans tussen nieuwe en oude dingen moet kloppen bij mij. Als ik een dag heb waarin ik veel nieuwe dingen ervaar, probeer ik ervoor te zorgen dat ik daarna iets vertrouwds doe. Dan pak ik een vertrouwde route naar huis, eet ik gerecht wat ik al heel vaak klaar heb gemaakt of doe ik mijn favoriete pyjama aan. Als ik de hele dag juist alleen maar standaard dingen heb gedaan, probeer ik ervoor te zorgen dat ik daarna iets nieuws doe. Ik ga naar een andere supermarkt, probeer nieuwe make-up uit of ik fiets een andere route. Het zijn kleine dingetjes, maar voor mij hebben ze wel een groot effect. De kleine dingen maken immers het verschil!

Niet alleen hou ik door elke dag wat nieuws te doen mijn dagen spannend (geen dag is hetzelfde), maar onbewust maak ik mijn comfort zone veel groter. Mijn angst om buiten mijn comfort zone te leven wordt elke dag een stukje kleiner, omdat ik elke dag weer wat in mezelf overwin. En dat is fijn! Want hoewel ik nog steeds angst heb voor onbekende dingen, is dit wel een heel stuk minder dan toen ik in april de vorige post over de comfort zone schreef. It doesn't matter how slow you go, as long as you don't stop!

1 opmerking:

  1. Ik vind de zin waarmee je eindigt mooi! Voor mij ook heel erg van toepassing op sporten :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.