dinsdag 27 november 2012

Niet Alles Is Jouw Schuld

Denken is handig, maar een heleboel gedachtes zijn niet realistisch. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben erg goed om bij een heleboel dingen te denken dat het wel mijn schuld zal zijn. Hoewel ik bij een heleboel dingen zelf invloed heb op het eindresultaat, zijn er ook genoeg dingen die gebeuren zonder dat ik daar iets aan kan doen.


Sinds ik in Amsterdam woon en ik een studenten OV heb, ga ik meer met het openbaar vervoer. Onvermijdelijk mis ik ook wel eens een bus of trein. De eerste paar keer dacht ik dat het aan mij lag als de bus voor mijn neus wegreed. 'Ik zal wel niet goed genoeg zijn' of 'de buschauffeur heeft een hekel aan me' waren gedachtes die dan door mijn hoofd spookte. Totdat ik besefte dat het helemaal geen realistische gedachtes waren om zo te denken. De bus was weggereden omdat het tijd was om weg te rijden, dat had verder niets met mij te maken. (Ik had natuurlijk wel eerder van huis kunnen gaan, maar dat terzijde). Ook als de trein vertraging had, er geen plek was in de bus om te zitten of als ik een keer aan het fietsen was en alle stoplichten sprongen op rood, dacht ik meestal dat het wel aan mij zou liggen.

Niet alleen in het openbaar vervoer gaf ik mezelf de schuld van dingen, ook bijvoorbeeld als ik op de universiteit achter een computer ging zitten die niet werkte, als er iets uitgedeeld werd en het net bij mij op is, als je gratis pennen krijgt en die van jou doet het niet en ga zo maar door. 'Ik zal wel niet goed genoeg zijn om dit te verdienen'.
 
Al de dingen hierboven zijn allemaal dingen waar ik absoluut niets aan kon doen. Gewoon een beetje pech. Wat kan ik hier nu van leren? Dat niet alles mijn schuld is. De wereld draait niet om mij en voor zover ik weet heb ik ook geen vijanden die me het leven zuur willen maken. Soms moet je gewoon niet zoveel achter bepaalde dingen zoeken. Sommige dingen gebeuren gewoon en daar kan je niet zo heel veel aan veranderen. Je daarom druk blijven maken is vooral zonde van je energie en slecht voor je humeur.

"It's not what happens to you, but how you react to it that matters"
Epictectus

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.