maandag 12 november 2012

Tips Om te Leren Monotasken

Gisteren vertelde ik waarom multitasken niet werkt en speciaal voor alle mensen die daarna de hele dag in paniek rond hebben gelopen omdat ze niet kunnen monotasken wat tips:

Het allerbelangrijkste: oefening baart kunst! Als je gewend bent om elke 10 minuut afgeleid te raken door iets in je omgeving, is het even wennen om dat af te leren. Het is niet realistisch om te denken dat je nooit meer afgeraakt raakt of dat je nooit meer zult multitasken, het gaat om de vooruitgang. Als je vandaag minder snel afgeleid raakte dan gisteren, is dat al een prima vooruitgang.

Begin met mediteren
Mediteren is bij uitstek iets wat je alleen kan doen als je je concentreert op één ding (en dat is namelijk het mediteren zelf). Je kunt een cursus meditatie nemen, maar ook op youtube zijn genoeg geleide meditaties te vinden. Begin de dag met 5 of 10 minuutjes mediteren en je zult al vrij snel het effect merken.

Maak alles af
Dit is misschien wel de effectiefste tip: begin niet met iets voordat je het andere hebt afgemaakt. Stel jezelf een doel, maak dat af en ga dan pas verder met het volgende. Doe eerst de afwas en ga daarna pas verder met de keukenkastjes poetsen.


Maak een planning
Zorg dat je eerst de dingen doet die het meest belangrijk zijn. Zodra je deze van je (virituele) to do lijst af hebt gestreept, ontstaat er meer ruimte in mijn hoofd. Als ik weet dat ik aan het einde van de dag nog iets belangrijks moet doen (zoals een tentamen leren, boodschappen doen of een brief posten), blijf ik daar de rest van de dag aan denken. Het is een veel fijner als ik 's ochtend mijn tentamen leer, daarna gelijk boodschappen doe en onderweg naar de supermarkt dan ook nog een brief post. Eigenlijk hoef ik de rest van de dag al niets meer te doen, want de belangrijke dingen zijn al klaar.

Schrijf het op
Als je met één ding bezig bent, kan het zijn dat je ineens iets bedenkt wat je nog moet doen. Ga dit niet direct doen, maar schrijf het ergens op. Zo kun je het niet vergeten, maar kun je wel gewoon doorgaan met waar je mee bezig was. Uitzondering op deze regel zijn dingen die je sneller kunt doen dan opschrijven (bijvoorbeeld een lege pen weggooien en een nieuwe pen pakken).

Ga afleiding uit de weg
Zet je telefoon uit als je deze niet nodig heb. Doe de tv uit als je niet kijkt. Zet de computer uit als je deze niet gebruikt. Het zijn simpele en voor de hand liggende tips, maar zeker effectief. Zorg daarnaast ook dat je werkplek opgeruimd was, zodat je niet steeds afgeleid wordt door alle troep om je heen.

Een hap tegelijk
Een maaltijd is een goed moment om te oefenen op monotasken. Weersta de verleiding om de krant erbij te pakken, op je mobiel te kijken of de tv aan te zetten, maar concentreer je in plaats daarvan weer eens op wat je eet. Hoe smaakt het? Welke kleuren zie je?
Neem de tijd om te proeven en neem steeds één hap tegelijk.

Stel een doel en beloon jezelf
Iets doen gaat makkelijker als je jezelf een doel stelt. Als ik iets moet doen waar ik tegenop zie, beloon ik mezelf daarna met iets wat ik wel heel leuk vind. Na een uur hard studeren, ga ik lekker in bad. Na het huis gepoetst te hebben, plof ik op de bank om een film te kijken. Het hoeven geen grote dingen te zijn, maar het helpt als je iets hebt om naar uit te kijken.

De laatste dagen doe ik steeds meer bewust mijn best om één ding tegelijk te doen en ik merk dat het me veel meer voldoening geeft dan alles maar tegelijk te doen. Dat is voor mij de grootste motivatie om hiermee door te gaan.

3 opmerkingen:

  1. Ik moet inderdaad nog veel oefenen :) Goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips, kan er wel een aantal van gebruiken! Wat heb jij een leuke blog Ik ben je meteen met bloglovin gaan volgen. Hopelijk neem je ook eens een kijkje op mijn blog!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.