zondag 11 november 2012

Waarom Multitasken Niet Werkt

We willen allemaal meer doen in minder tijd, dus zijn we met zijn allen massaal aan het multitasken geslagen. Hoe meer je tegelijkertijd doet, hoe meer je gedaan kunt krijgen toch? Het klinkt heel mooi, maar zo werkt het dus niet. Multitasken heeft juist een averechts effect.
Klik voor vergroting

Switchende hersenen
De hersenen zijn helemaal niet in staat om meerdere redelijk complexe taken tegelijkertijd uit te voeren. De hersenen kunnen zich maar op één belangrijke taak tegelijk focussen. Als je heel veel dingen tegelijk doet, moeten de hersenen steeds switchen steeds tussen die verschillende taken. Dit is niet alleen erg vermoeiend, maar daardoor er maar op één bepaalde taak wordt meer gefocust, verdwijnen de andere taken naar de achtergrond.

Verminderde concentratie 
Ken je de situatie waarin je tijdens een film een zak chips aan het eten bent en ineens de zak leeg gegeten hebt? Je hersenen kunnen niet tegelijkertijd focussen op tv kijken en chips eten. Je hersenen focussen op tv kijken en de taak 'chips eten' verdwijnt naar de achtergrond. Zonder dat je het doorhebt, heb je ineens de hele zak chips leeggegeten. En waarschijnlijk heb je er maar zeer weinig van geproefd.

Meer fouten
Het is ook niet voor niets dat als je veel dingen tegelijk doet, je vaker fouten maakt. Je kunt je nu eenmaal niet op zoveel dingen tegelijk concentreren. Zelfs als je je bewust focust op één taak, zullen de andere dingen die je nog aan het doen bent je afleiden. Ze blijven rondspoken in je gedachtes, waardoor je er niet helemaal met je hoofd bij bent. Met een halve concentratie lever je ook half werk af!
Het is niet verwonderlijk dat mensen die echt goed moeten opletten altijd maar één ding tegelijk doen! (Ooit een chirurg gezien die tijdens het snijden ook nog even zijn vrouw belde om te vragen of hij nog boodschappen moest doen?)

Meer onrust
Van multitasken word je onrustig. Meerdere dingen tegelijk doen, zorgt voor chaos en stress. Terwijl je het ene ding aan het doen bent, zit je met je hoofd alweer bij het volgende. Ik denk dat iedereen dit gevoel wel kent.

Meer tijd nodig
Het klinkt heel tegenstrijdig, maar door multitasken kosten dingen meer tijd. Doordat je de hele tijd dingen tegelijk doet, leid je jezelf de hele tijd af. Daarom moet je dus ook nooit tegelijkertijd op facebook zitten en dan ook nog proberen te leren. Dat is gewoon vragen om problemen!
Daarnaast is uit onderzoek van een Britse zorgverzekeraar gebleken blijkt dat mensen die geen lunchpauze nemen (en in plaats daarvan een boterham eten terwijl ze aan het werk zijn) later op de dag veel minder productief zijn*. Aan het einde van de dag hadden werknemers zonder lunch evenveel gedaan als werknemers die wel pauzeerden en 40 minuten eerder naar huis waren gegaan.

Minder genoegen
Eigenlijk heb ik al wat over verteld, maar ik wil het nog even extra benadrukken. Als je gaat multitasken, kun je minder genieten van de dingen die je doet. Neem nogmaals het voorbeeld van het chips eten voor de televisie: je proeft dan helemaal niet wat je eet en door het kraken van de chipszak kan je ook minder goed verstaan wat ze op tv zeggen. Een verlies-verlies situatie dus.



Ik pleit er daarom voor om meer te monotasken: doe één ding tegelijk en concentreer je op wat je doet. Waarschijnlijk heb je er minder tijd voor nodig, maak je minder fouten en het geeft je uiteindelijk meer voldoening.

Edit: Ik dacht trouwens dat ik de term 'monotasken' zelf bedacht had, maar kennelijk bestond het al. Meer lezen over monotasken doe je hier!

*Ik las dit in Flow nummer 6, 2012 op blz 119, maar ik kon het onderzoek zelf niet op internet terugvinden.

5 opmerkingen:

  1. Ik kan dus niet monotasken.. Dan ben ik ergens mee bezig bijvoorbeeld de afwas, vervolgens valt mijn oog op wat anders wat ik dan ga opruimen. Ook kan ik niet alleen een film kijken, ik moet dan ook wat met mijn handen.. Of dat nou een tijdschrift lezen of nagellakken is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook niet altijd makkelijk om te monotasken, ik ben er ook nog geen expert in haha. Maar oefening baart kunst.

      Verwijderen
  2. ik denk ook dat monotasken beter is (typ ik tijdens mijn ontbijt)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens. Ik kende monotasken als singletasken trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.