zaterdag 29 december 2012

De plannen voor januari

Voel je je schuldig als je ongezonde dingen eet? Heb je een haat-liefde verhouding met eten? Helaas ben je niet de enige. Het nummer 1 voornemen in Nederland (en vast ook in een heleboel andere landen) is afvallen. Hoewel er tegenwoordig veel mensen met overgewicht zijn, zijn er ook genoeg meiden (en jongens*) die zich dik voelen terwijl ze dat niet zijn. Ik ken bijna geen enkele vrouw die niet op haar lijn let. Tegenwoordig is eten en gewicht voor veel vrouwen een gevoelig onderwerp. We zijn bijna allemaal onzeker over ons uiterlijk. Ben ik wel dun genoeg? Ben ik wel mooi genoeg? Zijn mijn heupen niet te breed? Ik denk dat we deze gedachtes allemaal wel herkennen.


Een slechte relatie met eten is vermoeiend en het maakt je zeker niet gelukkig. We verspillen zoveel tijd met nadenken over wat we (niet) mogen eten en dat is zonde. Het kan ook anders namelijk! Je kunt alles eten waar je behoefte aan hebt, een gewicht hebben wat bij je past en gewoon vrede met eten sluiten.  Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar er zijn talloze voorbeelden van mensen die het gelukt is. Ik weet zeker dat jij het ook kan!

Wat is er een beter begin van 2013 dan gelijk beginnen met het aanpakken van die negatieve gedachtes over eten? De hele maand januari staat in het teken van het verbeteren van je relatie met eten.  Elke week komen er drie à vier artikelen online met tips, oefeningen, motivatie, inspiratie en informatie. Januari is de 'Beter Eten' maand. Met beter eten bedoel ik gezond eten, genoeg eten maar vooral genietend eten. Eten moet geen stress opleveren, eten moet verzadiging opleveren.


De artikelen die ik in januari ga schrijven zijn voornamelijk bedoelt voor vrouwen (en mannen) die veel kritiek hebben op hun uiterlijk, talloze (mislukte) afvalpogingen hebben ondernomen, te veel of te weinig eten, altijd aan eten denken en voor wie eten een bron van stress is. Maar zelfs als je geen problemen met eten hebt, zijn deze artikelen interessant voor je. Er is altijd wel iets van te leren! Oh en don´t worry er zullen ook nog ´gewone´ artikelen online komen.

Ben jij er klaar voor om in januari je eetpatroon te verbeteren? Meedoen is gratis, dus je hebt eigenlijk niets te verliezen.
Laat in de comments achter (mailen naar desi.daydreamer@gmail.com mag ook) waarom je mee doet en wat je hoopt te bereiken. Dit helpt mij om mijn artikelen aan te passen, zodat jij er ook echt wat aan hebt. Vragen of tips zijn natuurlijk ook erg welkom.

Als je serieuze problemen met eten hebt, raad ik je aan om (ook) professionele hulp te zoeken. Ik ben geen professional, alleen een ervaringsdeskundige die het idee heeft mensen te kunnen helpen met mijn kennis. Al mijn kennis komt voort uit mijn persoonlijke ervaring. Wat mij heeft geholpen, hoeft jou niet per se te helpen. Mijn blogs zijn in geen geval een vervanging voor professionele hulp.


*Het merendeel van de mensen met problemen met eten zijn vrouwen, maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer jongens die hier last van hebben. Ik zal in alle vervolgpost steeds het over vrouwen hebben, maar ik bedoel hier net zo goed alle mannen met problemen met eten.

6 opmerkingen:

  1. Eigenlijk heb ik niet zo'n probleem met eten. Mijn buik daarentegen sputtert nogal eens tegen. Voornamelijk met pittig eten.. Alleen de geur van pittig eten is voor mijn darmpjes al genoeg om in mekaar te duiken en mij instant-krampen te geven.

    Maar eigenlijk kan ik niet anders dan zeggen dat ik enorm veel van eten hou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Balen dat je zo heftig op pittig eten reageert :(

      Verwijderen
  2. Wat een leuk project :) ik vind het stoer dat je uberhaupt een project als dit opzet!

    ik ga wel meelezen, niet echt 'meedoen'. Ik ben ook nog enorm aan het werken aan een goede relatie met mezelf/mijn lichaam, maar eten is bij mij niet een punt waarop het mis is ^^ maargoed, lezen over gezond eten en een goede relatie met je lichaam is natuurlijk nooit verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begon als een heel spontaan idee, maar ik begin m nu wel te knijpen nu 't serieus wordt. Maar ik vind het wel leuk om een keer wat anders te doen, haha.

      Fijn dat je meeleest!

      Verwijderen
  3. hoi desi

    ik doe graag mee ik weeg 7 kilo te veel
    maar suiker en bloeddruk en cholesterol is goed
    dus ik vind het belangrijker om een gezond relatie op te bouwen vooral met snacks en sociaal gelegenheden , dit zijn de moeilijkste momenten dus ik ben er benieuwd naar je blogs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je meedoet! ik wens je heel veel succes :)

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.