dinsdag 11 december 2012

Lichaam: striae

Striae zijn iets waar een heleboel vrouwen mee te maken krijgen. Ik ken eigenlijk geen enkel meisje dat er geen last van heeft. Maar waarom krijg je striae en kun je er iets aan doen?

Op een dag sta je voor de spiegel en ontdek je ineens allemaal paarse strepen op je lichaam. Ik kan me nog herinneren dat ik me dood schrok toen ik ineens allemaal paarse strepen op mijn bovenbenen ontdekte. Naast bovenbonen zijn billen en borsten veel voorkomende plekken voor striae. Ook op je buik en armen kun je striae krijgen.

Striae ontstaan wanneer de huid te snel uitgerekt wordt waardoor er 'scheurtjes' in de huid ontstaan. Dit kan komen door de puberteit (als je ineens brede heupen of borsten krijgt), plotselinge gewichtstoename of tijdens de zwangerschap. Striae maken geen onderscheid: iedereen kan ze krijgen. Striae heeft niets te maken met je geslacht of met je gewicht, maar met groei van de huid. 

Striae zijn voor een deel genetisch bepaald, maar je kunt het proberen te voorkomen door je huid goed elastisch te houden. Een elastische huid rekt beter als ze uitgerekt wordt, waardoor er minder snel striae ontstaat. Je kunt je huid elastisch te houden door haar regelmatig in te smeren met olie of bodylotion. Scrubben van tevoren zorgt ervoor dat de olie of bodylotion goed kan intrekken. Genoeg water drinken en gezond eten kan ook helpen om de elasticiteit van je huid te behouden.

Als het smeren met crèmetje niet helemaal heeft geholpen (of je helemaal niet hebt gesmeerd) en er toch striae is ontstaan, kom je daar niet zomaar vanaf. Striae zijn een soort littekens en dat is niet zomaar weg. Gelukkig vervagen de paarse strepen vervagen op den duur naar wit/parelachtig, maar ze blijven wel te zien. Er zit dan eigenlijk maar één ding op: accepteren dat striae bij je lichaam hoort.


Hoewel ik in het begin best wel moeite had met striae, vind ik het nu totaal niet meer erg. Zoals in het plaatje hierboven zijn striae voor mij een soort bewijs dat je een lichamelijk groei hebt doorgemaakt. Het is mooi om na te denken over de oplossingen die je lichaam allemaal heeft. In plaats van je huid door te laten scheuren (wat desastreuze gevolgen zou hebben) doordat het de groei niet aan kan, bedenkt je lichaam iets waardoor je huid toch mee kan groeien. Briljant toch?
Daarnaast: van je striae haten is striae nog nooit weggegaan. Hoe minder je er druk om maakt, hoe meer energie je overhoudt voor leuke dingen.

1 opmerking:

  1. De enige reden dat ik het erg vind ik dat ik het krijg als ik in ene weer heel erg aankom, waar ik de laatste 3 jaar nogal last van heb, met moeite krijg ik het er weer af maar als het weer een periode minder met me gaat kan ik niet meer sporten en dan zit het er zo weer aan. Ik schaam me niet voor de 'strepen' dat is het niet, ben alleen teleurgesteld omdat ik weet dat die paarse strepen er zitten omdat ik weer meer weeg dan zou moeten. :(

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.