zondag 9 december 2012

Positiviteit in tegenslagen

Soms gaan de dingen niet zoals je zou willen. Je mist de trein, struikelt over een stoeptegel, stapt in de hondenpoep of dat ene leuke jurkje is er niet meer in jouw maat. Nu kun je daar natuurlijk flink gaan zitten balen, maar je kunt er ook positief naar proberen te kijken. Tegenslagen hebben namelijk ook een positieve kant. Soms kost het even wat moeite om die te zien, maar bijna altijd is er ook een goede kant aan tegenslag. Elk nadeel heb z'n voordeel, zou Johan Cruijff zeggen.

Misschien wel het meest dramatische voorbeeld dat ik ken is mijn moeder die haar trein miste en daardoor voorkwam dat ze thuis was toen er brand in haar huis uitbrak. Of mensen die hun vliegtuig missen en daardoor voorkomen dat ze in een plane crash terecht komen.

Natuurlijk hoeven de voorbeelden niet zo dramatisch te zijn. Laatst had ik een lekke band en besloot ik te gaan lopen. Ik heb toen een heerlijke wandeling door de sneeuw gemaakt en ik vond het eigenlijk helemaal niet erg dat ik er 3 x zo lang over deed. Vrijdag reden er minder treinen en moest ik een half uur wachten, maar daardoor kon ik wel het nieuwe station van Rotterdam bekijken. Als ik verdwaal op de fiets (ja, Amsterdam is toch best wel groot), leer ik weer een nieuw stukje Amsterdam kennen. Zelfs als je in de hondenpoep stapt, kan dat nog heel positief uitpakken. Misschien besluit je eindelijk om dat afgetrapte paar schoenen weg te doen of kan je daardoor een leuk gesprek aanknopen met een voorbijganger.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je nooit mag balen. Je mag balen, je mag boos zijn en je mag huilen (ik denk juist dat dat af en toe heel gezond is!), maar weet wel dat dingen nooit eenzijdig zijn.
Perfectie bestaat niet, dus 'perfect negatief' bestaat ook niet. Het kan altijd beter, maar het kan ook altijd slechter. Als je ooit weer ergens van baalt, probeer er dan het positieve van in te zien. De situatie verandert er niet door, maar je humeur wel.

Fijne zondag!



2 opmerkingen:

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.