donderdag 3 januari 2013

Beter Eten: Eetpatroon analyse

Meer informatie? Klik hier
Een belangrijke manier om je eetpatroon te verbeteren is om zwart op wit te krijgen wat er nu precies aan verbeterd kan worden. Houdt een dag (het liefst nog langer) bij wat je allemaal eet, zodat je precies kan zien waar je valkuilen zitten. Eén van mijn valkuilen is bijvoorbeeld dat als ik vergeet te lunchen dat ik dan later op de middag ineens heel veel zin krijg in chocolade en andere zoete dingen. Als ik in plaats van chocolade dan gewoon een goede maaltijd neem, heb ik geen last meer van cravings. Door je eetpatroon op te schrijven, kun je beter patronen herkennen.

Ik vind het zelf een handig hulpmiddel om de eetmeter van het voedingscentrum in te vullen, hierin kan je alles invoeren wat je hebt gegeten en het voedingscentrum berekent dan of je wel genoeg calorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Soms denk je namelijk dat je al je voedingsstoffen binnenkrijgt, maar dat is dan helemaal niet het geval. Ik heb vaak genoeg gedacht dat ik genoeg at, terwijl als ik dan de calorieën ging tellen ik maar op 1200 uitkwam (en dat is echt het absolute minimum wat je op een dag moet binnenkrijgen!)

Je beoordeling van de eetmeter kan er zo uit zien:

Mijn beoordeling



Mijn beoordeling was van één dag en dat beeld is daardoor erg eenzijdig. Op die dag had ik bijvoorbeeld minder groente en eiwitten gegeten dan ik normaal at, waardoor je een vertekend beeld krijgt. Voor een goed beeld, zul je meerdere dagen in moeten vullen wat je hebt gegeten.

Ik wil nog wel even benadrukken dat het absoluut niet nodig is om elke dag zo'n eetpatroon analyse te doen. Zeker als je aanleg voor een eetprobleem hebt, kan zoiets snel obsessief worden. Zo'n eetpatroon analyse is handig, niet noodzakelijk. Calories are meant to be eaten, not counted.

Verder nog een aantal quick tips waarmee je direct je eetpatroon kan verbeteren:
- Eet volkoren producten (zoals volkoren pasta, zilvervlies rijst en volkoren brood). Deze producten bevatten meer vezels en geven je meer verzadigd gevoel.
- Sla nooit een maaltijd over. Dit resulteert vaak in onnodig snaaien tussen de maaltijden door, waardoor je uiteindelijk nog meer eet. Mensen die hun ontbijt overslaan zijn vaak dikker dan ontbijters, omdat niet-ontbijters later op de dag zich vergrijpen aan ongezonde snacks.
- Eet regelmatige porties. Daarmee bedoel ik zowel dat je regelmatig iets eet (elke 2 à 3 uur), maar ook dat je porties allemaal ongeveer even groot zijn. Dit is het makkelijkste voor je lichaam te verteren.
- Haal geen dingen in huis waar je moeite mee hebt. Als jij niet van de chocolade af kan blijven, haal dan geen chocolade in huis. Als je samen leeft met andere mensen die nog wel chocolade willen, kun je ook vragen of ze de chocolade op een plek willen leggen waar jij het niet ziet. Klinkt stom, maar werkt prima.
- Eet je groente en fruit. Groente en fruit zijn onmisbaar in een gezonde voeding. Ze geven je de broodnodige vitamines en mineralen en zorgen voor een verzadigd gevoel. Als het kan, zorg er dan voor dat je bij elke maaltijd groente of fruit hebt.
- Drink genoeg water. Honger kun je verwarren met dorst, dus zorg ervoor dat je genoeg drinkt. Daarnaast is water drinken ook goed voor bijvoorbeeld je huid.

3 opmerkingen:

  1. Supermooi die eetmeter! Heb hem gelijk ingevuld, ook leuk dat je ook je voedselafdruk kunt bekijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt? Dat wist ik niet! Nog een extra pluspunt dan!

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.