zaterdag 5 januari 2013

Beter Eten: Jij maakt de keuze

Meer info? Klik hier

''The greatest possession you have is the 24 hours directly in front of you'' - Anoniem

Er is één ding heel belangrijk om te realiseren voordat je iets gaat veranderen in je leven: jij hebt de verantwoordelijkheid. Op elk moment in je leven heb je de kans om te zeggen: dit is niet hoe ik mijn leven wil leiden. Je kunt áltijd veranderen. Je kunt áltijd voor iets nieuws kiezen. Elke seconde kun je opnieuw beginnen.

Elke hap die je neemt is een keuze. Je hebt de keuze om nog meer te eten als je al vol zit, of om je vork neer te leggen. Je hebt de keuze om toch die boterham te eten ook al durf je dat eigenlijk niet.
Andere mensen kunnen je advies geven en ze kunnen je steunen, maar alleen jij kan daadwerkelijk de stappen zetten die nodig zijn om te veranderen. En zolang jij niet die keuzes maakt, gebeurt er niets. 
Wat houdt je tegen om de stap te noemen? Wat houdt je tegen om de keuzes te maken die nodig zijn om je eetpatroon te verbeteren?

Een reden die voor mij gold was dat ik het mezelf niet gunde. Ik gunde het mezelf niet om gelukkig te zijn. Ik dacht dat ik daarvoor eerst enorm moest lijden, zodat ik het geluk 'verdient' had. Alsof ik mezelf eerst moest bewijzen. Eigenlijk komt dit ook gewoon neer op het feit dat ik dacht dat ik niet goed genoeg was (waar ik het ook al over had in de post van maandag).

Ik denk dat veel eetproblemen en moeilijkheden om jezelf lief te hebben vaak samengaan. Iemand die echt van zichzelf houdt kan zichzelf namelijk niet zo te kort doen. Eigenlijk is een slecht eetpatroon gewoon een manier van jezelf te kort doen. Of je nu te veel of te weinig eet: je geeft je lichaam niet wat het echt nodig heeft.

Als je het nog moeilijk vindt om je eetpatroon aan te pakken, kun je ook beginnen met je zelfbeeld aan te pakken. Ik merk dat ik op dagen waarin ik mezelf heel goed over mezelf voel, ik niet de behoefte heb om mezelf te 'straffen' door veel of weinig te eten. Hoe beter ik me voel, hoe beter mijn eetpatroon. Hoe minder goed ik me voel, hoe slechter mijn eetpatroon. En hoe slechter ik eet, hoe slechter ik me voel. Een verlies-verlies situatie dus. Zodra je je beter over jezelf voelt, zul je vanzelf een beter eetpatroon ontwikkelen.

Er zal ergens een moment moeten zijn dat je je realiseert dat de dingen niet lopen zoals je wilt en dat je besluit om het anders te doen. Dit artikel legt goed uit waarom je eerst moet erkennen wat er aan de hand is, voordat je het kan veranderen.

Een belangrijke stap om te beginnen met veranderen is om jezelf te vergeven. Het heeft geen zin om boos op jezelf te worden voor alle dingen die je verkeerd hebt gedaan, want daar voel je je uiteindelijk alleen nog rotter door (met als gevoel een nog slechter patroon). Je hoeft je niet schuldig te voelen voor al die koekjes die je hebt gegeten of voor het feit dat je toch die bonbon op hebt gegeten. Die gebeurtenissen zijn toch al in het verleden en je kunt er toch niets meer aan veranderen. Je kunt er wel voor kiezen om het nu anders aan te pakken.

Als ik merk dat ik weer terugval in oude patronen zeg ik tegen mezelf: ik heb misschien verkeerde keuzes gemaakt, maar ik hou nog steeds van mezelf. Vanaf nu besluit ik om weer de keuzes te maken waarvan ik weet dat ze goed voor me zijn. Ik neem mezelf niet kwalijk dat ik zo reageer.  Ik geloof dat iedereen zijn leven zo goed mogelijk probeert te leven. Als je het beter had kunnen doen, had je dat waarschijnlijk wel gedaan. Wees lief voor jezelf!

2 opmerkingen:

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.