vrijdag 11 januari 2013

Beter Eten: Maak eten weer leuk

Meer info? Klik hier

Als je problemen met eten hebt, is eten niet leuk. Eten is een bron van stress geworden. Misschien zou je het liefst helemaal niet meer willen eten (gewoon elke dag een vitaminepil waarin alles zit wat je nodig hebt), zodat je er niet meer over na hoeft te denken.

Vandaag heb ik een aantal tips & trics  om eten weer wat leuker (en minder stressvol) te maken.
  • Maak je eten mooi op. Eten doe je niet alleen met je mond, maar ook met je ogen en je neus. Als je niet kunt genieten van wat je proeft, kun je wel proberen te genieten van hoe mooi je eten eruit ziet (of hoe lekker het ruikt).
  • Doe een motivatie brief je bij je eten. Dit is vooral een fijne truc als je moeite hebt om genoeg te eten. Op voedsel dat je moeilijk vindt om te eten, kun je een mooi briefje plakken om je te motiveren te eten. 
  • Neem de tijd om bewust te eten.  Door langzamer en bewuster te eten kun je meer genieten van wat je eet.
  • Wees dankbaar. Heb je ooit nagedacht over waar je eten vandaan komt? Die kiwi's zijn helemaal vanuit Nieuw-Zeeland naar Nederland toegevlogen om door jou opgegeten te worden. Best bijzonder, als je erover nadenkt. Dat is best iets om dankbaar te zijn. Het is een goede gewoonte om voor de maaltijden even stil te zijn om na te denken hoe dankbaar je mag zijn met het eten dat je hebt.
  • Doe een wedstrijdje proeven. Vroeger als mijn moeder soep had gemaakt, deden we aan tafel altijd een wedstrijdje wie kon proeven wat er allemaal in de soep zat. Dit spelletje maakt je bewust van het feit wat je eigenlijk eet en als je een beetje competitief ingesteld bent (zoals ik), is het echt leuk om te doen.
  • Nodig vrienden uit. Het is fijner om te eten met andere mensen erbij, want die kunnen je steunen als het moeilijk is. Als er niemand bij je is, probeer dan te eten zoals je ook zou doen als er andere mensen bij zijn. (Ik neem niet aan dat je met andere mensen erbij alles in één keer naar binnen werkt).
  • Eet echt voedsel. Ik merk aan mezelf hoe meer ik vers, onbewerkt voedsel eet, hoe beter ik me voel. Probeer zo min mogelijk voorverpakte dingen te kopen en zoveel mogelijk te bereiden. Dat sluit ook direct aan op onderstaande tip:
  • Ga zelf de keuken in. Niets is zo fijn als zelf voor je eten zorgen. Kokkerellen geeft je de kans om op een heel andere manier met eten bezig te zijn dan normaal. Misschien ontdek je door een nieuw recept uit te proberen wel je nieuwe lievelingsgerecht. 
  • Zoek afleiding van eten. De hele dag bezig zijn met wat je wel en niet gaat eten is erg vermoeiend. Zorg dat je ook dingen doet waarbij je niet aan eten hoeft te denken. Lees een boek, maak een wandeling, ga in bad: doe iets wat je zelf leuk vindt. 
 Heb jij nog tips om eten leuker te maken?

2 opmerkingen:

  1. Dat dankbaar zijn, dat helpt wel echt.. ook anti-voedselverspillend, vooral. Ik eet geen banaan extra, want die moest daarvoor uit Colombia komen, en ik kan ongezonde voorverpakte koekjes weerstaan, omdat ik straks die irritante lagen plastic waarin ze verpakt zijn, weer naar de recycling moet gaan brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik schrik me echt dood van alle plastic verpakkingen die ik weggooi sinds ik op me mezelf woon. Ik wist niet dat het zo veel was!

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.