zondag 27 januari 2013

Beter Eten: Mijn favoriete lunch

Na de ontbijt editie kan de lunch natuurlijk niet achterblijven.

Een aantal van mijn salade creaties

1. Salades
Met stip op 1 staan salades. Het lukt me niet altijd om een salade als lunch te nemen (sjouwen met een bak groenvoer is niet altijd even praktisch), maar toch blijft het mijn favoriete manier om te lunchen. Ik maak mijn salades altijd door wat dingen uit mijn koelkast bij elkaar te gooien. Daar gooi ik dan nog wat peulvruchten, bonen, noten of zaden bij om het wat meer vulling te geven. Als dressing gebruik ik meestal een beetje citroensap en wat olijfolie, maar zonder dressing vind ik de salades ook al heerlijk.

Beste combinatie ever

2. Rijstwafels met pindakaas en banaan
Verklaar me voor gek, maar de combinatie pindakaas met banaan is de beste combinatie die er bestaat. De laatste tijd eet ik dit vaak als ontbijt, maar het kan natuurlijk ook prima als lunch. Met een beetje kaneel en wat honing erbij, wordt deze combinatie nóg beter! Yummie!
Tegen rijstwafels met avocado zeg ik ook geen nee.

Zo mooi krijg ik ze zelf nooit (bron)

3. Banaan-ei pancakes
Afgelopen week leek iedereen op twitter ineens deze pancakes van Blogilates te maken. Ik geef ze groot gelijk, want deze pancakes zijn goddelijk! Voor het recept klik je hier
 
Een omelet smaakt ook heerlijk met paprikas gevuld met humus

4. Omelet
Ik ben erg goed in eieren bakken, al zeg ik het zelf. Als ik de tijd heb, bak ik graag een omelet. Meestal gooi ik er wat groentes doorheen, zoals champignons, prei of ui, of ik doe de groente los op mijn bord (zoals de met humus gevuld paprika's hierboven op de foto).

Ik kan niet zo goed tegen gluten (ik voel me altijd erg moe daarna), maar af en toe word ik ook wel erg blij van een broodje gezond of een tosti.

Waar lunch jij mee?

8 opmerkingen:

  1. Oe, dat ziet er heerlijk uit allemaal! Op mijn werk wordt gelukkig ook gezond gegeten dus er is altijd sla en groente in huis, lucky me!

    Vraagje: wat voor pindakaas gebruik jij? Pindakaas is denk ik het enige waar ik geen dag zonder kan (hallo drama queen) maar ik wil graag minderen in producten waar onnodig suiker in verwerkt zit. Cashew pasta e.d. van de bio winkel is vaak zo duur. Heb jij misschien tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook verslaafd aan pindakaas haha. Mijn pindakaas komt van de bio winkel en daar betaal ik ongeveer 4,50 per pot. Dan heb je wel zo'n grote pot van 500 gram voor. Het is wel duurder dan calve, maar ik vind t ook veel lekkerder. En pindakaas is alsnog goedkoper dan andere notenpasta's.

      Verwijderen
    2. Aan de "gewone" pindakaas van calve is geen suiker toegevoegd, aan de soorten met nootjes of extra smeuig wel.

      Verwijderen
    3. Goh, dat wist ik niet Anne! Ik pak altijd die met nootjes en daar zit inderdaad suiker in, het is nooit in me opgekomen dat er verschil zou zitten in de ingrediënten van de gewone Calvé!
      Dank je wel Desi, ik heb uiteindelijk toch een 4 notenpasta gekocht die niet zo heel duur was, maar ik zag inderdaad ook pindakaas zonder suiker staan. Voor de volgende keer :D

      Verwijderen
  2. hoi desi kunnen je misschien wat
    recepten geven voor salandes betreft zonder vlees en vis
    want daar laat mijn inspartie mij mee in de steek bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb de pancakes al veel eerder gemaakt en toen zagen ze er idd niet zo lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.