woensdag 9 januari 2013

Beter Eten: Mijn favoriete ontbijt

Meer info? Klik hier
Tsja, na al die zware, lange en confronterende blogposts is het nu weer eens tijd voor iets luchtigers:
een aantal leuke idee├źn om gezond de dag mee te beginnen.

1. Havermout
Havermout is absoluut mijn favoriete ontbijt. Het vult enorm goed, het is lekker warm en je kunt er alle kanten mee op. Ik heb mijn havermout het liefste met banaan, rozijn, kaneel, walnoten, zonnebloempitten en wat dadelstroop  (rechtsboven op de collage). Ander lekkere combinaties zijn havermout met walnoten, rozijnen en bosbessen (linksboven), havermout met gekookte tofu en rozijnen (linksonder), havermout met frambozen, bosbessen en bramen.

Experimenteer met verschillende soorten fruit (havermout is lekker met bijna elk soort fruit), noten en zaden (amandelen, lijnzaad, sesamzaad, chiazaad etc.) en zoetmiddelen (honing, dadelstroop, stevia, rijststroop, chocoladepasta, raw cacoa nibs etc.) Zelfs notenboters (pindakaas, tahin, amandelpasta) zijn prima geschikt om door je havermout heen te doen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

2. Fruit
Fruit is een prima ontbijt omdat het lekker licht te verteren is. Dit is zeker geschikt voor mensen die ´s ochtends weinig honger hebben. Als je snel weer honger krijgt, kun je muesli, noten, zaden en/of (soja)yoghurt toevoegen aan je fruitsalade.

Ananas, komkommer en wortelsap

3. Smoothies/vers sap
Smoothies maken of zelf sap persen is een makkelijke manier om veel groente en fruit binnen te krijgen. Bij het maken van smoothies of sap hoef je je echt niet te beperken tot alleen maar fruit, ook groente kun je prima in een smoothie te verwerken. Een simple google opdracht naar recepten levert meer dan 31 miljoen hits op. Mijn favoriete smoothie is banaan met spinazie.

Af en toe eet ik ook nog het volgende:
Wentelteefjes met een twist.
Normale wentelteefjes worden gemaakt met melk en veel suiker, maar ik doe het anders. Ik doop twee sneetjes brood in een mengsel van twee geklutste eieren en wat kaneel en dit bak ik in een koekenpan. Dit bak ik totdat het ei goed gestold is en daarna doe ik er een beetje honing overheen.

Broodje gezond
In het weekend vind ik het lekker om af en toe broodjes af te bakken. Het liefst heb ik dan bruine pistoletjes met kaas, ei, sla, tomaat, komkommer en alfalfa.

Boterham met pindakaas
En als ik echt heel weinig tijd, zin en inspiratie heb, dan ontbijt ik gewoon met een boterham met pindakas.

Waar ontbijt jij mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.