donderdag 24 januari 2013

Beter Eten: Rozijnentest

Meer info? Klik hier!

Een van de eerste keren dat ik in aanraking kwam met mindulfness oefeningen was door de rozijnentest. De rozijnentest (ofwel The Great Raisin Experience) is denk ik de bekendste mindfulness oefening die er bestaat. De oefening is erg simpel (observeer een rozijn), maar wel erg effectief. De eerste keer dat ik deze oefening deed, was een enorme eye opener voor mij. Ik heb deze oefening ondertussen al een aantal keer gedaan, een steeds blijft het effect me verbazen.

Het klinkt misschien vreemd, maar deze oefening heeft me echt geholpen om meer te genieten van eten en minder bang te zijn voor wat ik in mijn mond stop. Ik hoop dat deze oefening een soortgelijk effect heeft op jou.

Hieronder een aantal fijne filmpjes waarin de rozijnentest wordt uitgelegd. In elk filmpje wordt de oefening weer net iets anders uitgelegd, dus zoek een filmpje waar je je prettig bij voelt. Minimaliseer alle afleidingen, ga lekker zitten en neem de tijd om deze oefening te doen.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb de rozijnentest ook ooit gedaan :)
    Soms gaat 't tijden heel goed met rustig en 'bewust' eten, maar vaak in/na een heel stressvolle periode verpruts ik in korte tijd weer wat ik in lange tijd opgebouwd heb... Een beetje net als met nagelbijten eigenlijk ;)

    Ik heb in 't verleden ook veel over mindfullness gepost (vooral inspi-afbeeldingen), misschien eens leuk om te zien voor jou: http://fitvoorhetleven.wordpress.com/category/mindfullness/

    Ik geniet van je schrijven, keep on the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen maakt fouten, dus dat 'verprutsen' hoort erbij (alhoewel ik t wel erg frustrerend vind haha). Hoe vaker je het doet, hoe beter het waarschijnlijk gaat.

      Ik vind jouw blog ook erg leuk, heb je gelijk gefollowed! :)

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.