donderdag 17 januari 2013

Beter eten: Stappenplan tegen eetbuien

Meer info? Klik hier

Die momenten dat je ineens zin hebt om een zak chips leeg te eten, een reep chocolade te verorberen of een pak koekjes naar binnen te werken kennen we allemaal wel. Maar ken je ook dat gevoel dat je meer wilt blijven eten, zelf als je al misselijk bent? Eetbuien zijn een signaal van je lichaam dat er iets aan de hand is. Je lichaam wil aandacht. Misschien heb je honger of dorst, ben je moe of is er iets heel anders aan de hand. Dit stappenplan kan je helpen om erachter te komen waarom je naar voedsel wil grijpen!


1. Heb je honger? Als je erge honger hebt, ben je eerder geneigd om naar ongezond voedsel te grijpen. Neem eerst een goede, gezonde maaltijd. Als je geen honger hebt of je na deze maaltijd nog steeds niet verzadigd voelt, ga dan door naar stap 2.
2. Heb je dorst? Dorst en honger zijn makkelijk met elkaar te verwarren. Een flink groot glas kan ervoor zorgen dat je geen zin meer hebt om veel te eten.  Nog steeds zin om te vreten? Ga door naar stap 3.
3. Ben je moe? Als je moe bent, heb je meer behoefte aan suiker. Het eten van een pak koekjes zal je niet helpen tegen je vermoeidheid. Als je echt moe bent, doe dan gewoon een dutje. Als je niet in de gelegenheid bent om een dutje te doen, zorg dan dat je het even rustig aandoet. Wees lief voor jezelf!
4. Doe een lichaamsscan. Als bovenstaande stappen nog steeds niet hebben geholpen, doe dan een korte bodyscan. Ga me je aandacht naar je lichaam en voel of er ergens spanning zit. Heb je ergens pijn? Voel je ergens emoties? Opgekropte gevoelens kunnen zich 'vast' zetten in je lichaam, waardoor je spanning kunt ervaren in je lichaam. Door je bewust te zijn van deze gevoelens, kunnen ze zichzelf vanzelf oplossen. Het klinkt een beetje zweverig, maar ik geloof er wel in.
5. Praat erover. Praten geeft enorme opluchting. Soms is het al genoeg om hardop te zeggen dat je zin hebt om alles te eten wat los en vast zit en daarna verdwijnt die behoefte soms ineens als sneeuw voor de zon.
Je hoeft het niet eens tegen iemand te zeggen, soms kan het hardop zeggen (of zelfs opschrijven) van je gevoelens al helpen.
6. Ga iets doen wat je leuk vind. Eetbuien ontstaan ook vaak uit verveling. Eetbuien zijn een manier om de tijd sneller te laten gaan en om even nergens over na te denken, maar daarnaast zorgen ze ook voor schuldgevoelens. Er zijn ook manieren om ergens even nergens over na te denken waarna je je wel fijn vindt. Ik hou ervan om creatieve dingen te doen (zoals collages maken, dansen of te schrijven).
7. Stop met uitstellen! Moet je eigenlijk allemaal dingen doen, maar wil je gaan eten om uit te stellen hiermee te beginnen? Stop hier dan NU mee. Bedenk welke dingen echt belangrijk zijn om te doen (wat levert problemen op als je het niet zou doen?) en ga die dingen doen. Ga daarna iets doen waar je echt blij van wordt (zie het punt hierboven). Die andere dingen die je moet doen, komen wel een keer.
8. Trap niet in de 'eentje kan wel' val. Maar als ik nu gewoon koekje neem? Dat kan toch geen kwaad? Of één stukje chocolade? Daarna stop ik met eten, echt waar! Deze gedachtes zijn alleen maar een manier van jezelf voor de gek houden. Als je weet dat je het gevoel hebt dat je wilt gaan vreten, kun je niet maar één koekje/stukje chocolade/handje chips nemen. Dat is net als een alcoholist één glas wijn geven.
8. Wees lief voor jezelf. Soms gebeurt het nu eenmaal dat je toch een eetbui krijgt en daar hoef je je helemaal niet voor te schamen. Het overwinnen van eetbuien (of van elke andere verslaving) is een proces van vallen en opstaan. Het hoort er gewoon bij! Drink een glas water, vergeef jezelf en begin opnieuw. Succes is going from failure to failure without giving up!

Eetbuien gaan niet over eten, er zit meestal iets veel diepers onder. Het kan heel lang duren voordat je doorhebt wat dit precies is, maar het is de moeite waard om te onderzoeker wat het precies is. Als je het onderliggende probleem niet oplost, zullen ook je eetbuien niet weggaan. Het overwinnen van je eetbuien is een mooie manier om jezelf beter te leren kennen. Het overwinnen van je eetbuien is een teken dat je kiest voor je eigen geluk en voor je eigen gezondheid. Jij bent het waard!

3 opmerkingen:

  1. Goede tips! Ik heb hier vooral last van als ik gestrest ben. Dan grijp ik al gauw naar de snoepkast. En later heb ik dan spijt! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een mooie lijst! Vind je het ok als ik hiermee aan de slag ga om een mooie inspi-afbeelding te maken met deze 10 punten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie zelf maar 8 punten, maar natuurlijk mag je hier een mooie inspi-afbeelding van maken. Wil je dan wel de bron vermelden?

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.