zondag 20 januari 2013

Meer met minder: kokosvet

Meer met minder, een nieuwe categorie waarin ik ga laten zien dat je helemaal geen duizenden verschillenden producten nodig hebt. Met één bepaald product kun je vaak veel meer doen dan je denkt. Deze keer: kokosvet.
 
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een 'meer met minder' plaatste, maar ik heb nogal moeite met het vinden van onderwerpen. Gelukkig ontdekte ik een paar maanden geleden het volgende product waar ik sindsdien enorme fan van geworden ben: kokosvet. Ik durf zelfs te zeggen dat ik dit product liever gebruik dan olijfolie

Bron

Kokosvet (ook wel kokosolie genoemd) is een olie die ontstaat na het persen van het vruchtvlees van de kokosnoot.  Kokosvet wordt vloeibaar bij een temperatuur bij zo'n 25 graden Celsius, waardoor je kokosvet meestal als vaste substantie zult aantreffen. In tegenstelling tot wat je misschien zult denken, ruikt en smaakt kokosvet totaal niet naar kokos. Het ruikt en smaakt eigenlijk vrijwel nergens naar.
Kokosvet is een verzadigd vet, maar toch erg gezond. Ik had altijd geleerd dat verzadigde vetten de verkeerde vetten waren, maar dat blijkt toch niet in alle gevallen zo te zijn. Verzadigde vetten worden altijd geassocieerd met hart- en vaatziektes, maar in streken waar veel kokosvet wordt gebruikt zijn er juist minder hart- en vaatziektes. Kokosvet zou zelfs bijdragen aan het verlagen van de kans op hart- en vaatziektes (bron)


Kokosvet is te koop bij de tuinen en bij verschillende reformwinkels. De prijs is ongeveer 7 euro voor 500 gram. (let er wel op dat je 100% kokosvet koopt en niet een cosmeticalijn met een klein beetje kokosvet erin verwerkt!)
Maar wat kun je er nu allemaal mee?

Bakken, braden, frituren
De meest gebruikte toepassing van kokosvet is waarschijnlijk om mee te koken. Kokosvet is erg geschikt om te verhitten, omdat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij hoge temperaturen. Andere oliën zoals olijfolie en zonnebloemolie kunnen bij hoge temperaturen verbranden, waardoor er kankerverwekkende deeltjes ontstaan.

Boter
Kokosvet is een prima alternatief voor boter. Kokosvet bevat geen dierlijke vetten, dus het is geschikt voor veganisten. Ook heeft het geen typische botersmaak, wat een voordeel is voor mensen die geen boter lusten.

Handcrème/bodylotion
Als ik wat kokosvet uit mijn bakje heb gehaald, blijft er meestal wat aan mijn handen kleven. Per toeval smeerde ik dit een keer uit en ik ontdekte daardoor dat kokosvet prima werkt tegen droge handen. Voor de rest van je lichaam is kokosvet ook erg geschikt. Zeker met dit gure weer kan het geen kwaad om wat vaker je huid te hydrateren.
Een leuk filmpje om zelf een bodysoufflé van kokosvet te maken, vind je hier.

Gezichtscrème
Kokosvet is niet alleen geschikt voor je lichaam, maar ook voor je gezicht. Als ik schrale plekjes heb, smeer ik deze altijd in met kokosvet. Het verstopt mijn poriën niet en de droge velletjes verdwijnen als sneeuw voor de zon. 


Lippenbalsem
Kokosvet werkt heel erg goed tegen droge lippen en geeft zelfs een subtiele glans. Daarnaast is kokosvet 100% natuurlijk, zodat je zeker weet dat je niet per ongeluk allerlei rare stoffen in je mond krijgt.

Haarmasker
Kokosvet werkt prima als haarmasker. In tegenstelling tot het olijfolie masker, hangt mijn haar na een kokosvetmasker niet in slappe slierten langs mijn hoofd. Op beautygloss vind je een filmpje hoe je kokosvet als haarmasker gebruikt. 

Mondspoeling
Uit onderzoek is gebleken dat kokosvet kan helpen om gaatjes te voorkomen. Op beautygloss staat een heel fijn en duidelijk artikel over hoe je je mond kan spoelen met olie zoals kokosvet. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik ben het zeker nog eens van plan.

Gebruik jij kokosvet?

8 opmerkingen:

  1. Goh, leuk om te lezen wat je er allemaal mee kan! Eigenlijk een heel functioneel product! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk om te lezen! Ik wou er nog even aan toevoegen dat er ook extra-vierge kokosolie is. De is onbewerkt en heeft kokossmaak en geur. Die is eigenlijk nóg wat gezonder (maar helaas ook duurder).
    Leuke blog heb je, ik ga je zeker volgen. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik dat kan vinden.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat ik slecht nieuws voor je heb. Kokosvet is echt niet zo gezond als sommige sites laten uitschijnen. Ik heb zelf last van een erfelijk cholesterolprobleem. Hierdoor moet ik vaak langs bij de dietiste die me kokosvet verbied, dit zijn geen goede vetten. Ze zijn gevaarlijk voor hart en vaat ziekten. Kokosolie is iets beter dan kokosvet, maar de gezonde keuze zijn alle plantaardige oliën, behalve kokos en palm. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zojuist even naar bronnen gezocht, en ik vond hier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9316363) en hier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15563444) dat het geen verschil uitmaakt of je kokosvet gebruikt of niet. Dierlijke verzadigde vetten verhogen het risoc wel. Heb jij misschien een bron waarin het staat dat het het risico verhoogt?
      Daarnaast is kokosolie en kokosvet hetzelfde, dus het lijkt me raar dat kokosolie gezonder is.

      Verwijderen
  4. Misschien dat 't bij zo'n cholesterolaandoening wel belangrijk is alleen onverzadigde vetten te eten?
    Ik gebruik zelf ook kokosvet om te bakken en braden, omdat onverzadigde vetten transvetten vormen als je ze te lang verhit. Wokken (= kort) doe ik wel in onverzadigd vet, namelijk in rijstolie of lijnzaadolie (= minder lekker, dus stop ik meestal in een dressing met mosterd en honing door de sla, om toch de omega 3 binnen te krijgen).
    Ik heb een half jaar kokosolie ook als lippebalsem gebruikt, wat toen goed hielp, maar op een gegeven moment kreeg ik absurd droge lippen waar NIETS meer tegen hielp. Met barsten en allerlei andere ellende. Ik wilde geen chemische troep dus toch nog lang kokosolie geprobeerd, maar uiteindelijk hielp alleen (chemische) vaseline, wel zonder extra toegevoegde stoffen.
    Achteraf twijfel ik of 't door de kokosolie kwam, of dat ik misschien te weinig B-vitamines binnengekregen heb (ik las ergens dat dat ook voor problemen met lippen kan zorgen). Hebben meer mensen hier last van gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou misschien wel kunnen. Ik denk ook dat het met een cholesterolaandoening geen kwaad kan om het zeker voor het onzekere en helemaal geen onverzadigde vetten te eten. Vet moet je sowieso met mate eten.
      Ik dacht dat je lijnzaadolie niet mag gebruiken om te verhitten, ik gebruik het zelf altijd alleen in salades.
      Wat vervelend van die droge ilppen! Ik herken het zelf (gelukkig) niet, maar zo lang gebruik ik kokosvet ook nog niet op mijn lippen.

      Verwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.