woensdag 13 maart 2013

Voorwaardelijke self love

Bron
Onvoorwaardelijke liefde: liefhebben zonder daar voorwaarden aan te verbinden. Iemand liefhebben is niet zo moeilijk, maar om dit altijd onvoorwaardelijk te doen wel. Als iemand doet wat je wilt, is het makkelijk om van diegene te houden. Het wordt echter een uitdaging om nog steeds diezelfde liefde te voelen als diegene niet aan je verwachtingen voldoet.


Het allerbeste voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde dat ik ken, is die van een ouder met zijn/haar kind. 'Je bent mijn kind, ik zal altijd van je houden' is misschien een beetje een cliché zin, maar het geeft wel aan dat je liefde niet hoeft te verdienen. Echte liefde is onvoorwaardelijk.

Ik schrijf meestal over onderwerpen waar ik op dit moment zelf veel mee bezig ben en op dit moment is dat het onderwerp 'voorwaardelijke liefde'. Voorwaardelijke liefde is het tegenovergestelde van onvoorwaardelijke liefde, dus de liefde die je alleen (of veel sterker) voelt als iemand aan je verwachtingen voldoet. Het is liefde waar je eisen aan stelt. Ik vraag me eigenlijk af of je dit wel liefde kunt noemen. Is het liefde om te eisen dat iemand aan een bepaald beeld voldoet voordat diegene jouw goedkeuring of liefde krijgt? Is dat niet eigenlijk gewoon emotionele chantage? Jij moet voldoen aan voorwaarde X en Y, dan pas krijg je mijn liefde. Dat klinkt mij niet erg liefdevol in de oren.

Het klinkt dan ook logischer om onvoorwaardelijk lief te hebben, maar dat is moeilijker gezegd dan gedaan. Het is zoveel makkelijker om van jezelf te houden als alles goed gaat. Het is zoveel makkelijk om jezelf een leuk mens te vinden als je de dingen doet die bij jouw beeld van een 'leuk mens' passen. De uitdaging is dan ook om altijd van jezelf te houden, zelfs als je grote fouten hebt gemaakt en de dingen totaal niet volgens plan verlopen. Succes!

1 opmerking:

  1. Zo had ik er nog nooit naar gekeken :) wat een inzichtelijk stuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.