donderdag 11 april 2013

Tips om keuzes te maken

Het is niet altijd makkelijk om keuzes te maken, want keuzes hebben gevolgen. Zodra je een keuze maakt, betekent het dat je nog maar één optie verhoudt. Soms kan je daardoor bepaalde dingen niet meer doen. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om je haar heel kort te (laten) knippen, kan je daarna geen vlechten meer maken. Voordat je een keuze maakt, is het dus goed om te weten wat voor gevolgen je keuze heeft (en of je ook bereid bent die gevolgen te accepteren).

Keuzes leveren niet alleen beperkingen op, maar vaak ook nieuwe kansen en mogelijkheden. Ergens voor kiezen kan namelijk ook betekenen dat je dingen kan doen die daarvoor niet mogelijk waren. 

Om te voorkomen dat je slechte keuzes maakt, kun je er voor kiezen om geen keuzes meer te maken. Afgezien van het feit dat je dan volgens mij een heel erg saai leven krijgt, kan je ook helemaal niet niet kiezen: niet kiezen is eigenlijk ook een keuze. Een keuze om alles bij het oude te laten. Niet kiezen is dus geen optie. Het is onvermijdelijk om keuzes te maken. Maar hoe weet je nu welke keuze bij je past?

Ten eerste denk ik niet dat er echt goede en foute keuzes zijn. Ik sluit me volledig aan bij deze quote van Victoria Holt: Never regret. If it's good, it's wonderful. If it's bad, it's experience.

Als je moeite hebt om bepaalde keuzes te maken, zijn hier een aantal oefeningen die je kan doen om te helpen.
  • Ga op je keuzes staan. Schrijf op twee A4'tjes de keuzes die je hebt (dus keuze A op A4'tje 1 en keuze B op A4'tje 2) en leg deze op de grond. Ga op het eerste A4'tje staan en stel je voor hoe je je zou voelen als je die keuze zou hebben gemaakt. Voelt dat goed of juist niet? Neem even de tijd om je in te leven. Als je dit gevoel hebt onderzocht, ga je op het volgende A4'tje staan. Hoe voelt dit? Voelt dit beter of juist niet? Meestal helpt deze oefening mij enorm bij het maken van keuzes. Het klinkt misschien overdreven om echt op die A4'tjes te gaan staan, maar door fysiek onderscheid te maken tussen de twee keuzes, kun je beter voelen welke keuze bij je past.
  • Gebruik de kracht van herhaling.
    Denk goed na of je al ooit vergelijkbare keuzes hebt gemaakt. Hoe voelde dat toen? Als ik geen zin heb om te sporten, denk ik aan het fantastische gevoel dat ik krijg nadat ik gesport heb. Ik kan geen enkele keer bedenken dat ik spijt heb gehad van een workout en dat motiveert me om toch steeds weer te gaan. Hoewel resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, is het wel onwaarschijnlijk dat dezelfde keuze ineens een heel ander resultaat oplevert*.
  • Briefjes-wissel truc.Dit is een trucje die ik altijd gebruikte als ik vroeger niet wist wat ik wilde doen. Ik schreef alle mogelijke dingen die ik kon gaan doen op een briefje, deed alle briefjes in een trommeltje en koos er dan één uit. Ik dacht van tevoren dat ik alle dingen even graag wilde, maar zodra ik een briefje had gekozen merkte ik dat ik meestal een voorkeur had voor iets anders. Zo wist ik precies wat ik eigenlijk het liefste wilde.
  •  Schrijf het verhaal van je keuzes.Hoe zou je leven eruit zien als je een bepaalde keuze maakt? Hoewel je dit natuurlijk ook in je hoofd kunt bedenken, krijg je er beter zicht op zodra je het opschrijft. Wat doe je in het dagelijks leven? Met wat voor soort mensen ga je om? Waar woon je? En dan de belangrijkste vraag: op welke manier draagt de gemaakte keuze hieraan bij.
    Deze oefening is vooral handig als je een grote belangrijke keuze moet maken.  
Tot slot nog wat extra tips:
  • Luister naar je gevoel! Als iets niet goed voelt, is dat meestal ook zo.  
  • Je hebt altijd de keuze om iets anders te doen in je leven! Als je toch iets kiest waar je na een tijdje niet meer blij mee bent, kun je (bijna) altijd voor iets anders kiezen. Je hoeft niet de rest van je leven dezelfde baan te hebben, bij dezelfde partner te blijven of hetzelfde kapsel te houden. Het mag natuurlijk wel.
  • Maak nooit keuzes om andere mensen gelukkig te maken. Het is niet jouw taak om andere mensen gelukkig te maken. Keuze die je tegen je wil in maakt, zullen jou niet gelukkig maken. Als mensen echt om jou geven, willen ze juist dat jij dingen doet die jou een goed gevoel geven. 
  • Het is heerlijk om af en toe gewoon impulsief en onnadenkend te zijn. Meestal zijn spontane plannen de leukste plannen. 
Succes met kiezen!

*Tenzij je innerlijk verandert, zullen dezelfde situaties vaak dezelfde uitkomsten opleveren. Er verandert niets, totdat jij verandert.

5 opmerkingen:

  1. Je kan wel leven zonder bewust keuzes te maken. Dat heb ik jaren gedaan (tot een paar weken terug). Ik vertrouw mezelf niet, nergens mee. Van bewust kiezen word ik helemaal naar. Mijn manier was discipline. Dan kiest de discipline voor je en is er altijd maar één optie. Nooit meer twijfelen, minder zelfhaat, enz. Je hebt gelijk dat het eigenlijk geen leven is. Een mens is geen robot en het neemt ook je zeggenschap weg.

    Dit blogje gaat bij mn bookmarks, vooral die eerste tip vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips! En ik kan ze goed gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.