woensdag 3 juli 2013

Tips Voor Meer Tijd


We willen allemaal zoveel mogelijk doen in een zo kort mogelijke tijd. Alles moet snel, iedereen heeft altijd haast en we hebben nooit tijd om alles te doen wat we willen. Zou het niet handiger zijn als er meer uren in een dag zaten en meer dagen in een week? Helaas hebben wij als mensen daar geen invloed op, maar ik kan je wel een aantal tips geven om efficiënt met je tijd om te gaan. Meer tijd zul je nooit krijgen, maar door goed te plannen kun je wel meer tijd overhouden.

Stop met multitasken!
Hoe meer je tegelijkertijd doet, hoe meer je gedaan kunt krijgen? Het klinkt heel mooi, maar het werkt helemaal niet. De hersenen zijn niet in staat om meerdere redelijk complexe taken tegelijkertijd uit te voeren. Als je heel veel dingen tegelijk doet, switchen je hersenen steeds tussen de verschillende taken. Dit is niet alleen erg vermoeiend, maar ook inefficiënt. Ken je de situatie waarin je tijdens een film een zak chips aan het eten bent en ineens de zak leeg hebt? Je hersenen kunnen niet tegelijk focussen op tv kijken en chips eten, waardoor je aan het einde niet meer door hebt dat je te veel hebt gegeten. Het is ook niet voor niets dat als je veel dingen tegelijk doet, je vaker fouten maakt: je kunt je concentratie nou eenmaal niet over meerdere dingen tegelijk verdelen.

Sta vroeg op
Deze tip is misschien heel logisch, maar het kan toch geen kwaad om het te noemen: als je vroeg op staat, heb je meer uren in de dag. Het is wel fijn als je de avond daarvoor vroeg bent gaan slapen, zodat je ook uitgerust op kan staan. Ik heb gemerkt dat de sfeer 's ochtends heel bijzonder is, bijna magisch. Hoe vroeg je opstaat, hoe beter je dat merkt. 's Ochtends ligt de hele wereld nog voor je open, alles kan nog gebeuren.

Benut de beste tijd van de dag
Als je vanzelf weet dat je op bepaalde momenten van de dag niet effectief kan werken, zorg dan dat je op die uren ook zo min mogelijk belangrijke dingen hoeft te doen. Ik kan 's avonds absoluut niet leren, dus ik zorg altijd dat ik in de ochtend of in de middag leer. Bij sommige mensen is dit juist omgekeerd. Als je ontdekt op welk moment van de dag jij je het beste kan concentreren, zorg dan dat je op dat moment je belangrijkste taken uitvoert.

Neem een (lange) pauze
Het klinkt misschien gek, maar door het nemen van pauzes ga je beter werken. Ik heb er ooit een heel interessant artikel over gelezen (wat ik nu niet meer terug kan vinden) waarin uitgelegd waarom dat precies zo is. Een veel gehoord smoesje is dat je geen tijd hebt om pauze te nemen, maar dat is niet waar! Werknemers die pauze nemen maken hun taken sneller af dan werknemers die dat niet doen. Door pauze te nemen win je alleen maar tijd (tenzij je alleen maar pauzes neemt, maar dat spreekt voor zich).
Ik merk zelf dat een pauze werkt als een soort 'reset' knop. Als je te lang met hetzelfde bezig bent, blijf je vast zitten. Het is alsof je steeds hetzelfde rondje blijft lopen.  Door even pauze te nemen, stap je uit dat rondje. Na een pauze kan je alles soms met hele andere ogen bekijken.
Daarnaast is het voor je hersenen ook erg vermoeiend om te lang dezelfde taak uit te voeren.

Doe aan sport, yoga, meditatie of voer een goed gesprek.
Sinds een tijdje doe ik weer aan yoga. Hoewel ik het eerst maar een uur per week deed, merkte ik dat het de rest van mijn week beïnvloedde; de rest van de week voelde ik me namelijk veel rustiger, kalmer en gelukkiger. Yoga is voor mij een hele goede mood booster. Ditzelfde effect voel ik als ik mediteer of als ik sport (al is het bij sporten wel wat korter). Een heel goed en persoonlijk gesprek met een goede vriend(in) kan er ook voor zorgen dat ik mijn humeur een flinke boost krijgt. En hoe beter ik me voel, hoe productiever ik ben.
 

Maak een lijst van belangrijke dingen
Als ik heel erg veel moet doen, kan het fijn zijn om een lijstje te maken met de allerbelangrijkste dingen. Focus je vooral op die dingen die het belangrijkste zijn. Ik vind de methode die hier wordt uitgelegd erg fijn werken.

Focus!
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Terwijl ik dit artikel tip, heb ik al drie keer mijn mail gecheckt, vijf keer mijn facebook nieuwsfeed gelezen, vier whatsapp-gesprekken draaiende gehouden en ook nog informatie gezocht over leuke dingen die ik in de zomer kan gaan doen. Geen wonder dat ik al meer dan drie uur doe over dit artikel! Misschien wel mijn allerbeste tip is dus om te zorgen dat je zo min mogelijk afleiding om je heen hebt. Als het mogelijk is, zet dan je computer en je telefoon uit.
Effectief en productief werken heeft ook voor een groot deel te maken met een stukje discipline om je te blijven focussen.

Beloon jezelf
Als je dan toch eindelijk iets af hebt gekregen, beloon jezelf daar dan ook voor. Geef jezelf een (denkbeeldig) schouderklopje, koop eindelijk dat leuke jurkje, maak je lievelingsgerecht of ga een dagje weg. Een vooruitzicht op een beloning kan ook erg motiverend werken.

Zorg altijd goed voor jezelf
Om optimaal te presteren is goede voeding en genoeg rust heel erg belangrijk. Als ik te weinig eet, word ik chagrijnig en vervelend. Als ik alleen maar ongezonde dingen eet of te weinig slaap, gebeurt hetzelfde. Op zo'n manier

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik hou van reacties :)
Als je vragen hebt: stel ze gerust.